Tillbehör

Ugnsgratinerad fänkål

Fänkål

Ibland vet man att man verkligen inte tycker om något. Hur mycket man än blir bjuden, så vill man liksom inte ha. Fänkål var så för mig. Och i Italien är det svårt att komma undan fänkål. Vintertid serveras det som lite tilltugg innan maten eller som sallad till en köttbit.  Jag har verkligen jättesvårt för den där anissmaken. Näe, jag avstår tack.

Men så en dag serverade svägerskan ugnsbakad fänkål, och jag var inte sämre än att jag smakade. Oh, herre jösses vad gott det var! Det har blivit en klar favorit i mitt kök.

Fänkål
Fänkål, knubbig och fin

Så här gör man:

Som tillbehör för fyra eller huvudrätt för två kan man ta:

  • Två stora fina stånd med fänkål
  • En mozzarellaost
  • 2-3 msk ströbröd
  • ett par skivor italienskt speck eller lufttorkad skinka (kan hoppas över om man vill!)

1) Skär fänkålen i klyftor och förväll dem ca 10 min i lättsaltat vatten

2) Lägg i en ugnsfast form, och häll över lite olja.

3) Smula sönder mozzarellan över fänkålen, strö över ströbrödet, och in i ugnen på ca 225 grader i knappt tio minuter

4) Tag ut hela härligheten och lägg över skinkan. In i ugnen igen ca fem minuter

Klart!

Ugnsbakad fänkål
Ugnsbakad fänkål-ljuvligt!

Fänkål är suveränt bra för matsmältningen, så jag brukar passa på att servera det till grillad salsiccia, fläskkarré, lammkottletter, eller något annat som är lite mera tungsmält.

Tar man bort skinkan och osten blir det veganmat, och ströbrödet kan bytas ut mot glutenfritt. Praktiskt, eller hur?

3 thoughts on “Ugnsgratinerad fänkål

Berätta vad du tycker!

