Blandat · Samtidsspaning

Tänk att det ska vara så svårt…

…det här med mat, äta, hälsa och må bra.

Det går en intressant serie i Svenska Dagbladet för tillfället, om det här med dieter… Den som läser min blogg kommer snart inse att jag inte är någon större anhängare av dieter. Visst har jag gått både upp och ner i vikt och provat på en och annan metod, men i slutändan handlar det om att äta för resten av livet. Och att inte vara så fartblind.

Det där passar utmärkt in på min filosofi: mat ska vara gott, enkelt, lättlagat och utan krångel och måsten. Prova gärna på något nytt. Hitta en balans som passar dig. Och framför allt mat ska vara roligt! Ät tillsammans.

Vi har gäster var och varannan helg. Lunch, middag, eftermiddagsfika, fördrink, vad som helst. Bara man ses, umgås och har trevligt. Mat blir ett sätt att mötas. Det behöver inte bli dyrt eller pretentiöst. Man behöver inte boka upp sig tre veckor i förväg. Var lite spontan. Strunta i papiljotterna och slipsen.

Lotta Lundgren från historieätarna  uttrycker det jättebra:

–Jag behöver äta tillsammans. När jag äter ensam känner jag inte när jag blir mätt. Då äter jag lätt för mycket. Det är nog ett vanligt beteendeproblem.
Mat är, precis som sex, inte bara ett djuriskt behov utan också en källa till njutning och gemenskap. Måltiden håller ihop relationer.
– Om mat bara vore bränsle till organismen kunde vi äta foder.
Lotta Lundgren menar att dieterna bidrar till att den gemensamma måltiden håller på att lösas upp i kanterna. Dieten är asocial till sin natur såtillvida man inte följer samma kostregler.


Lotta vill att gästerna ska gilla det hon gör och att maten ska vara en del i det sociala kitt som en gemensam måltid skapar.
–Man hittar på mat som man tycker är ursinnigt bra. Då vill man bjuda hem folk man inte känner så väl. På så sätt lär man känna dem.

Just så. Hitta något som är ”ursinnigt bra” och bjud hem folk. Det behöver inte vara krångligt dyrt eller svårt. Bara gott. Och trevligt.

2 thoughts on “Tänk att det ska vara så svårt…

  1. Hej!
    Låter bra tycker jag. Vi har ganska sällan gäster för jag har ganska litet intresse av matlagning och alldeles för höga krav på det jag ska bjuda på.( dvs jag tror att gästerna tycker att det är för enkelt annars). Och det är ju rätt synd, för då ses man inte lika ofta.
    Men det händer betydligt oftare att barnen har nån kompis på middag och det är ju alltid trevligt. Då har jag heller inga krav på mig, det ska ju vara ”barnmat”.😄

    Ska titta in här nästa gång och följa ett av dina recept.
    Gillar ditt sätt att skriva, inga pekpinnar utan bara en bra mentor!
    Kram!

    Gilla

    1. Hej Åsa,
      Vad roligt att du gillar min blogg! Vad glad jag blir. Nej vet du, pekpinnar är inte min melodi, det har jag förhoppningsvis vuxit ifrån…
      En av de saker jag ville säga med det här inlägget är att man inte måste laga en massa klurig mat, utan det kan vara någonting enkelt, bara en ursäkt att umgås. Jag har också funderat på det där om vad gästerna förväntar sig. Hos oss blir det inte inbakad oxfilé, utan snarare grillade grönsaker och en mustig salsiccia. Och vi har trevligt ändå!
      Jag ska nog skriva mer i ämnet, tror jag. Det finns mycket att fundera kring när det gäller bjudningar. Kan man bjuda på linsgryta, till exempel?
      Vad tycker andra läsare? Berätta!

      Gilla

Berätta vad du tycker!

