Budget · Pasta · Primo piatto/primer plato

Perfekt före-jul-pasta

Jag äter alltid för mycket i december, särskilt ägg, skinka och annan stabbig mat. Då är det bra att ha lite broccolipasta till hands. Jag tycker att broccoli hjälper till med matsmältningen.

Det här är nog min absoluta favoritpasta. Såsig och härlig, fast bara med grönsaker. Originalet heter pasta con cime di rape, där rape är en växt i kålsläktet, fast med små blomstänglar som påminner om en blandning mellan raps och broccoli. Brassica rapa sylvestris heter den på latin, för den som är nyfiken.

cime di rapa

I min mans pugliesiska hemtrakter serveras cime di rape rigoröst med orecchiette. Jag som äter glutenfri pasta tar vad jag har hemma, helst tagliatelle.

Orecchiette. Hemgjorda, förstås!
Orecchiette. Hemgjorda, förstås!

Man kan byta ut sina cime di rape mot broccoli rakt av, men det blir inte riktigt lika mosigt när det kokar, och så är broccoli lite sötare och mildare i smaken. Rape kan vara rejält bittra, och det är det som är gott!

Men om sanningen ska fram så blir det broccoli nio gånger av tio hemma hos oss eftersom rape är extremt säsongsbetonat och faktiskt till och med kan vara lite svårt att få tag på här i Romtrakterna.

Här: orecchiette med broccoli
Här: orecchiette med broccoli

Det här är vintermat i sitt esse, eftersom man väntar med att skörda tills kylan har slagit till. Är det för varmt mognar den och går i blom direkt, det är inte gott. Den måste ha lite kyla för att bli mildare i smaken. ”Kyla”, undrar den uppmärksamme läsaren. Vad är det? Tja, jag vågar påstå en maxtemperatur på sisådär plus tio grader. Det är syditaliensk vargavinter det!

Rensade och sköljda.
Rensade och sköljda.

För pasta till två behövs:

  • 80-100g pasta per person (glutenfri går ju givetvis utmärkt)
  • Ett litet broccolihuvud
  • En halv liten (röd)lök, hackad
  • en liten peperoncino (eller ca 0,5 cm färsk pepparfrukt)
  • 2-3 sardeller (jag gillar inte sardeller, så jag hoppar över det, det går bra ändå)

Gör så här:

  • Koka upp pastavattnet med lite salt och putsa under tiden broccolin i bitar. Ta gärna med en bit av stammen/grenarna.
Först ska grönsakerna i
Först ska grönsakerna i.
  • Lägg i broccolin när vattnet kokar. Anpassa med koktiden på pastan. Jag vill ha min broccoli lite mosig, så den får gärna koka en kvart. Pastan och broccolin ska vara klara samtidigt, givetvis, eftersom de kokar i samma kastrull
Dags att lägga i pastan...
Dags att lägga i pastan…
  • Fräs under tiden löken, pepparfrukten och sardellerna (lätt mosade med en gaffel) i en liten stekpanna tillsammans med generöst med olivolja. Akta så det inte bränns!!
Inte bränna!
Inte bränna!
  • Häll av pastan när den är färdig, helst i ett finmaskigt durkslag så inte grönsksbitarna ramlar ut. Häll tillbaka pastan i kastrullen. Jobba snabbt så inte allt kokvattnet rinner av. Det bör vara ca en dl kvar.
  • Häll över pastan i stekpannan om den är stor nog, annars häller du över lökfräset i kastrullen. Rör om ordentligt. Det är nu det blir mosigt och såsigt, särskilt om man har rape. Häll på lite olivolja om det verkar torrt. Det är inte dietmat det här, utan för kalla vintrar.
  • Lägg upp på tallrik och servera med ett glas smakrikt rödvin, helst av primitivodruvor från Puglia.
Helt vansinnigt gott!
Helt vansinnigt gott!

Nu måste jag tillägga att så här gör man i min mans familj. Jag såg en pugliesisk kvinna på italiensk matlagnings-TV laga den här rätten en gång, och hon hade vitlök istället för lök, och mozzarella istället för sardeller. Vitlök har vi provat på, och det blir jättegott, men jag är rejält skeptisk till att ha i mozzarella…

5 thoughts on “Perfekt före-jul-pasta

  1. Hej. Fantastiskt gott. Enligt min dotter ”den godaste pastan jag ätit”. Tack för en trevlig blogg!

    Gilla

  2. Hej Christer,
    Tack! Vad roligt att din dotter gillar pastan, det är faktiskt också en av mina absoluta favoriter. Och vad roligt att di gillar min blogg.
    God jul!

    Gilla

Berätta vad du tycker!

