Budget · Jul · Kötträtter · Secondo piatto/segundo plato · Tillbehör

Romersk kål och kryddiga revben

Inget julbord är komplett utan kål i någon form, eller riktigt härliga mjälla revbensspjäll. Tyvärr blir revbenen ofta lite torra och kålen glöms gärna bort. Det är ju synd på så rara ärtor!

Min man kom hem en dag och sa, ganska förvånad faktiskt, att maten i matsalen på hans jobb hade varit riktigt god. ”Fräst savojkål”, sa han, ”det måste vi pröva på att göra hemma.” Sagt och gjort. Här i Romtrakterna bruka man ”slänga grönsakerna i stekpannan”, saltare in padella, med lite vitlök och en gnutta peperoncino. Det blir väldigt gott, och piffar upp även de med smaklösa historier.

Savojkålen fräst i vitlök och pepparfrukt blev snabbt en vinterfavorit hemma hos oss. Den gifter sig utmärkt med lite fetare mat, som revbensspjäll till exempel. Den här kålen har till och med fått min pappa att inte bara äta kål, utan också tillaga den själv. Den är klart värt besväret, alltså!

De här revbenen har sin inspiration i något jag läste om i någon kokbok: förkokta revbensspjäll. Och en dag stod jag i köket och undrade hur jag skulle skoja till lite fläsk, när jag kom på att jag kunde marinera dem i Tex Mex fajitamix. Voila!

Jag serverade de här revbensspjällen på vår multinationella nyårsfest förra året, och de uppskattades från Argentina till Australien, via bland annat Spanien och Tyskland. Inte illa, faktiskt!

Savojkålen är löjligt enkel att tillaga:

Jag gör alltid ett helt kålhuvud när jag ändå håller på. Det brukar gå åt, när jag och maken hugger in!

  • Ta bort de yttre bladen och skär huvudet i ganska små bitar, men utan att strimla. Ta bort de tjockaste vita bladnerverna.
  • Skölj kålen. Ett tips är att lägga kålen i en stor skål med vatten och lite salt, så försvinner eventuellt grus lättare och saltet mjukar upp bladen lite inför tillagningen.
  • Värm upp en generös skvätt olivolja i en stor stekpanna/traktörpanna, lägg i en eller två vitlöksklyftor och en liten peperoncino. När det fräser ska kålen i. Akta, det stänker och fräser!
  • Rör runt och vänd på kålen så inga bitar bränns, och att det mesta får lite av oljan.
  • Salta eventuellt och häll i ca 1 dl vatten. Lägg på ett lock. Sänk värmen.
  • Nu ska det koka i minst tio minuter, kanske till och med en kvart. Rör om då och då. Provbit i kålen för att kolla om det börjat bli klart.
  • När det börjar närma sig, så ta av locket och låt det ånga av. Nu kommer tricket: låt det bli torrt i pannan och häll på lite olja till och stek kålen så den får lite färg. Det gör så att smakerna utvecklas och det blir så väldigt mycket godare. Men det får inte brännas, det kan gå fort från gyllenbrunt till svart!

Åh, jag bara älskar doften av nyfräst kål!

Revbenen är inte svårare de:

Revben kommer ju i alla upptänkliga storlekar och tjocklekar, så ta din favorit och anpassa köttmängden efter antalet personer.

  • Lägg revbenen i en stor kastrull och fyll på vatten så det täcker. Koka upp.
  • När det kokar så skumma av det där grå skummet, det vill man inte ha.
  • Lägg i lite salt (inte för mycket!) en lök skuren i bitar, en bit selleristjälk, en till två lagerblad, en kanelstång, två till tre vitlöksklyftor, 5-10 kryddpepparkorn, 5-10 kryddnejlikor, ett halvt torkat pomeransskal, och en liten bit torkat ingefära. Jo, man kan utesluta en del kryddor, men jag gillar att kräma på ordentligt!
  • Låt koka sakta under lock i ca 1,5 timmar, tills det börjar släppa från benen.
  • Ta upp revbenen från buljongen (spara buljongen!) och låt dem svalna lite.
  • Lägg dem i en skål eller påse och häll på en halv till en hel påse fajitamix. Jag brukar använda Old EL Paso, mest för att jag gillar den lite rökiga undertonen, men ta ditt favoritmärke. Låt det marinera minst en halvtimme.
  • Lägg revbenen på en plåt och sätt in i ugnen på ca 200 grader tills det fått lite färg.

Klart!

Man kan ju givetvis koka revbenen en dag i förväg, eller till och med frysa dem. Det gör jag ganska ofta när jag behöver en riktigt god buljong. De behöver ju bara värmas i ugnen, eftersom de redan är tillagade. Perfekt i julstressen tycker jag!

Och buljongen: spara den! Sila och frys ner, man vet aldrig när man ska koka linssoppa eller göra en risotto…

Nu önskar jag er en riktigt God Jul. Jag hoppas vara tillbaka till strax före nyår. Då kommer det antingen Världens Kanske Godaste Mandelkakor, eller nordspanska tapas till nyårsdrinken. Eller kanske båda. Vem vet?

PS: Jag sänder ett varmt tack till min älskade bästa vän som fotade mig i matlagningen. Hon hjälpte även till med disken…

messy kitchen

2 thoughts on “Romersk kål och kryddiga revben

Berätta vad du tycker!

