Blandat · Råvaror · Tusca tipsar

Peperoncino – ett hett tips

Så här i gråtrista januari (jo, här i Romtrakterna i alla fall…) behöver man både färg och värme, och vad passar inte bättre än lite peperoncino? Jag skriver ganska ofta att man ska använda peperoncino i mina recept,  men vad menar jag egentligen? Jo, peperoncino är små pepparfrukter, någon centimeter långa. När de mognar så skiftar de från grönt till vitt till gult, över orange och lila till rött. De är helt ljuvligt vackra!

Jag har fått någon dille på att konservera och lägga in på burk den senaste tiden. Jag har kokat marmelad på både pumpa och citron, och så lade jag in en hel skog med peperoncino häromsistens.

Peperoncino är tacksamma att konservera på olika sätt. Antingen så torkar man dem, och det gjorde vi med de vi fick i oktober. Nu bestämde  jag mig för att lägga in dem i olja istället. På så sätt får man dels en pikant olja, dels så bevarar man pepparfrukten väldigt länge. Oljan kallas för olio santo, dvs helig olja. Hm, jag undrar om de verkligen använder den vid sista smörjelsen…

Så här kan man göra med all pepparfrukt!

I Sverige säljs ju färsk pepparfrukt ofta i tråg med en handfull långa fina frukter, och så måste man köpa alla fast man egentligen bara behöver en centimeter. Köp en fin liten burk, eller spara ett par syltburkar när de är tomma, så har du något att lägga det i. Det blir en fin gåbortspresent, faktiskt.

Gör så här:

  • Sätt på dig ett par handskar, gärna engångshandskar av typ latex. Här kan jag inte nog understryka hur viktigt det är med handskar. Man gör bara misstaget att inte använda dem en enda gång. Det svider något helt vansinnigt om man gnuggar sig i ögat, eller ens i mungipan med peppriga fingrar. Var inte Stor och Stark, använd handskar.
  • Tvätta pepparfrukten ordentligt och torka den.
  • Skär den i bitar så att vätskan kan dras ur. Om din pepparfrukt är som min, dvs liten, så räcker det med att ”snoppa” den i ändarna. Lite större måste delas i två.
  • Lägg pepparfrukten i salt i 24 timmar för att dra ut vätskan. Annars jäser det i burkarna, det är inte roligt kan jag berätta…
  • Häll av saltet och vätskan. Skölj inte, eller om du måste, så gör det sparsamt. Låt allt torka ordentligt.
  • Lägg bitarna i burken. Fyll på ordentligt!
  • Häll på olja. OBS. Det blir inte jättebra om man har en billig olja, särskilt inte om det är den heta, peppriga oljan man vill åt snarare än den inlagda pepparfrukten. Har du möjlighet så använd en högkvalitativ olivolja extra vergine, eller en annan olja av bra kvalitet. Ska du ”bara” konservera pepparfrukten kanske en billig olja går lika bra. Men kom ihåg: om man har plånbok till det så lönar det sig med bra råvaror. Det blir generellt sett godare och håller bättre.

Viktigt att komma ihåg:

  • Handskar
  • Diska burk och lock ordentligt med hett vatten. Vill du vara på riktigt säkra sidan så koka burk och lock minst fem minuter.
  • Oljan ska täcka pepparfrukten, annars kan det mögla. Risken är mindre med pepparfrukt än andra konserver, men oljan ska täcka ordentligt. När du använder oljan, så fyll upp så det täcker igen.
  • Njut av färgprakten
Min planta ute på terrassen
Min planta ute på terrassen
11 thoughts on “Peperoncino – ett hett tips

    1. Thank you Jovina!
      I use peperoncino several times a week, actually. Don’t forget that you can use any kind of chili, even chop larger ones into pieces so they’ll fit into the jars 😀

      Gilla

  1. Igår sådde jag ett 40-tal cilifröer, men ingen peperoncino! Får söka fröer – de är så små och vackra! Tack för inspirationen! Och för den jättefina bloggen!

    Gilla

    1. Tack för att du läser, Kerstin! Vad roligt att du tycker om min blogg!
      Hittar du torkad peperoncino kan du prova att sätta några frön. Svägerskan hävdar att det går utmärkt. Jag har aldrig provat eftersom hon förser mig med generösa mängder färsk peperoncino. 😀 Men de är vackra och helt klart värda besväret.

      Jessica

      Gilla

    1. Jag köper dem i en plantskola eller liknande. Eller driver upp på frö om jag ids. 😀 Peperoncino är det italienska ordet för chili, så det är ingen direkt specifik sort. Men de man ser mest i Italien är plantor med små frukter, snarare än stora.

      Gilla

Berätta vad du tycker!

