Blandat

Ve och fasa!

Ibland händer det som inte får hända: det blir fel.

Det bubblade lite misstänksamt i burken med inlagd peperoncino när jag öppnade den. Jag sniffade. Var det inte lite konstig lukt? Jo maken höll med.

Ibland blir det fel med konserver, det bara är så, inget att oja sig över, man tar en annan burk.

Nästa burk pös misstänksamt. Osis, två burkar tänkte jag. Burk nummer tre visade sig vilja leka vulkan. Tur jag höll den över vasken. Nu stank det rejält i köket.

Alla burkar var dåliga! Alla mina fina vackra pepparfrukter! ”Du måste berätta det här på bloggen” sa maken. Äsch, att han ska ha så rent samvete.

Vad hade gått fel? Jag gick tillbaka till instruktionerna jag fått. Vi funderade fram och tillbaka. Näe, jag hade ju gjort som min konserveringsmentor hade sagt.

Det visade sig till slut att jag skulle ha lagt all pepparfrukt 24 timmar i salt för att dra ur vätskan som istället hade jäst. Tog min mentor det för givet att jag visste det? Glömdes detta lilla viktiga steg bort? Det spelar ingen roll.

Sensmoral: det blir fel ibland. Nästa gång blir det rätt.

Och blogga för bövelen inte om konserver förrän minst ett par veckor efter inläggning.

3 thoughts on “Ve och fasa!

  1. Oh what a terrible thing to happen after all your work. I am happy you found out what went wrong, though.
    I don’t have a lot of confidence in canning and prefer to preserve foods in the freezer or the refrigerator. If you have room in the refirgerator, you can try my recipe for refrigerator pepperoncini. I have never had them go bad because they are refrigerated. See recipe: http://jovinacooksitalian.com/2013/02/12/is-this-pepper-hot/
    Jovina

    Gilla

Berätta vad du tycker!

