Inspiration · Livet i Italien · Uncategorized

Konsten att hitta på något nytt

I Italien går man ofta ut och äter på helgerna. Folk vallfärdar till mer kända restauranger och agriturismi. En agriturismo är fritt översatt ett jordbruksvärdshus, dvs en gård som erbjuder mat och husrum baserat på gårdens egna villkor och förutsättningar. Det här har sedan utvecklats till att på många platser bli ren restaurangverksamhet. Det jag gillar är att det är enkel mat utan krusiduller. Visst kanske det har tagit tid att koka pastasåsen, men det är inte så tillkrånglat och konstlat.

Vi har en favorit vi gärna återkommer till. Maten är god, utsikten härlig, och så har de ett glutenfritt kök avskilt från det andra. Det passar oss perfekt. Hit åker vi när vi har någon särskild gäst, eller bara vill slippa laga mat.  Det är på sådana  här ställen jag hämtar ny matinspiration.

Sist vi var här hade vi finbesök från Sverige. Förrätten var utsökt i all sin enkelhet: skinka, lite ost, inlagda grönsaker och lite oliver. Några bruschetta och soltorkade tomater, och voilà, så imponerar man på de mest kräsna gäster!

Glutenfri antipasti
Glutenfri antipasto, bara för mig!

Jag är ingen hejare på hemgjord pasta, så jag passar på när jag äter ute. Vi beställde svampfyllda ravioli toppade med karljohansvamp, och tagliatelle med vildsvin. Utsökt, men det får nog stanna kvar på restaurangen.

Grillat lamm på det, med frästa grönsaker, det är ju också ett bra tips.

Japp, barnen var med!
Japp, barnen var med!

Måltiden avslutades med panna cotta med björnbär. Himmelskt, och så enkelt!

Dessert för två!
Dessert för två!

Se där, nu vet jag vad jag ska bjuda på hemma nästa gång: blandade antipasti och panna cotta med bär. En sån där tallrik med antipasti är ju inte så svår att sno ihop, det mesta hittar man i en vanlig svensk mataffär. Panna cotta finns det ju recept i överflöd av på internet, och skogsbär ligger i frysen i mataffären.

Prova du med. Ta inspiration från maten runt omkring dig!

PS: Panna cotta betyder kokt grädde, om nu någon undrade…

4 thoughts on “Konsten att hitta på något nytt

Berätta vad du tycker!

