Bakverk · Inspiration · Sött och gott

Gristårta

Ibland vill man bjuda på fin tårta utan att ha varken tid, verktygen eller ens engagemanget. Då är det här en perfekt tårta! Här ger minimalt med arbete maximal effekt. Gristårtan är världens enklaste tårta som imponerar på vem som helst.

(You will find this post in English here)

gristårta 3

Den här bakade jag till ett födelsedagskalas nyligen. Födelsedagsbarnet var mycket bestämd om vad hon ville ha: ”Peppa Pig”, dvs Greta Gris på svenska. Ja, då fanns det ju bara ett alternativ: gristårta.

Jag dekorerade med savoiardikex penslade med choklad. Det blev jättebra! Tidigare har jag gjort med KitKat, men det gick åt så otroligt många att jag nog tömde hela lagret i affären den dagen. Savoiardikex är bättre eftersom de är bredare och man inte behöver lika många.

Jag gör grisarna i sockerpasta som jag färgar själv. Man kan köpa färgad sockerpasta direkt om man vill, det finns på till exempel Panduro och på olika baksajter på internet. Jag är liksom ingen Michelangelo, och skulpterar som en sämre femåring, så själva grisarna är inga mästerverk direkt. Pappa Pig ser mer ut som en medlem av Björnligan… Om man vill kan man ju köpa färdiga grisar i marsipan så slipper man skämma ut sig.

gristårta 4
Familjen gris i badet!

Gräset på tårtan är illgrön smörkräm som jag spritsat dit med en specialtyll. Man kan använda samma spritstyll till att göra till exempel hår, om det nu behövs. Eller göra blå smörkräm och spritsa typ Mupparnas Kakmonster på cupcakes. Det är smart att öva först. Jag brukar värma upp på en ren tallrik och lägga tillbaka smörkrämen i spritspåsen när jag börjat få in snitsen.

Spritstyll för gräs
Spritstyll för gräs

Man sätter tyllen där man vill ha gräset, trycker på spritspåsen så det kommer ut kräm, och lyfter samtidigt på tyll och påse, så att det dras ut till strån. Håller man kvar påsen blir det en klick. Om krämen blir för krämig, så lägg in den i kylen en liten stund.

Gräs eller ogräs?
Gräs eller ogräs?

Blommorna har jag gjort med sockerpasta. De är överkurs, men jag gillar ju sånt. Har du aldrig använt sockerpasta förut så rekommenderar jag att du läser på lite, till exempel på någon bakblogg. Man behöver silikonmatta och silikonkavel, och en hel del maizena, annars fastnar sockerpastan och man blir helt galen. Tro mig. Och så behöver man en bra utstickare. Nu börjar det genast bli dyrt, och om man inte vill dekorera tårtor seriöst är det bättre att köpa färdiga blommor eller hoppa över dem helt.

gristårta 2
Lite blommor blir fint!

Jag har gjort den förut, som sagt, med ”vanliga grisar”, KitKat, och utan gräs. Den blev nästan bättre, och roligare, eftersom jag lade ner dem i geggan som om de tog sig ett gyttjebad. Det blir ju fint även utan gräs och blommor!

Gyttjebad!
Gyttjebad!

Så här gör man:

  • Baka valfri tårta och fyll den som du vill. Man kan köpa tårtbottnar och färdig marsansås och sylt om man nu inte ens vill baka.
  • Kladda på ett lager av något riktigt kladdig runt om, till exempel chokladganache, nutella, smörkräm eller så. Det ska fungera som klister.
  • Sätt fast Kit Kat, chokladfingrar eller vad du nu har tillhands runt om tårtan. Här kan det behövas vara två personer: en som håller och en som trycker dit. Var beredd med ett fint band att knyta om.
  • Häll på chokladganache uppepå tårtan
  • Dekorera med grisar

Klart!

Så här gör man chokladganache:

  • Koka upp 1 dl grädde och ta bort från värmen
  • Häll i 200g finhackad choklad (gärna mörk, men inte för stark) och rör om tills all choklad smält
  • Häll över i en kall skål, och rör om lite då och då. Det är lätthanterligt när det är lite varmare än rumstemperatur. Vid rumstemperatur är det fortfarande kladdigt, men går inte att hälla på en tårta.

När ganachen är trögflytande (inte rinnig!) hälls den över tårtan. Det kan ta någon timme för den att svalna ordentligt, så ha tålamod, men vänta som sagt inte för länge.

Det här är ganska mycket chokladganache, och det räcker både till ”klister” och ”lera” uppepå tårtan.

OBS, viktigt: det får inte komma vatten i chokladen, inte ens vattenånga, då blir det grynigt.

Vad min tårta innehöll? Dubbla chokladbottnar med pistaschkräm emellan. Supergott!!

Avslutningsvis vill jag visa en ännu enklare tårta som du lätt kan få ihop så här till Alla Hjärtans Dag. Återigen: du kan köpa allt färdigt, och bara montera ihop tårtan. Här är det inga grisar med i bilden, utan bara något gott och kladdigt uppepå tårtan. Till ”staket” kan man ju ta det som finns till hands. Kex, till exempel, eller dessa rullar jag hittade i affären. Jag fyllde upp med marängsmörkräm smaksatt med hallon, men man kan ju ta vad som helst, som grädde eller lemon curd.

rosa tårta

 

3 reaktioner till “Gristårta

  1. Hej Hannas kompis Caroline här! Ha ha ha vilken fin gristårta! Tog mig äntligen tid att googla fram den. Den måste jag göra ngn gång. Tack för senast med härlig fest och mysiga familjemiddagar. Roligt att träffa er alla! Kram Caroline

    Gilla

Berätta vad du tycker!