Samtidsspaning

Förvränger (mat)journalister forskningsresultat?

Det kanske är att ljuga att påstå något sådant, men jag blir lite arg när det påstås att en LCHF-kost kan hjälpa till att minska risken för depression och andra sjukdomar kopplade till inflammation, såsom  Expressen twistade till det häromdagen.

Expressen skriver alltså om en forskningsrapport som har rapporterats av bland andra Svenska Dagbladet. Den är skriven av en forskargrupp vid Harvarduniversitetet i USA (du hittar referensen längst ner här i inlägget). Jag har läst om den här studien förut, för flera veckor sedan och velat skriva något om den, men inte riktigt vetat hur jag ska lägga upp det, men så läste jag den där artikeln i Expressen och blev arg över hur att den vrids till att passa in i modedieterna fast forskningen inte alls handlar om dem.

Forskarna presenterade en studie som säger att ett sammanlagt ätmönster (diatery pattern) med bland annat mycket processat spannmål, sockrade drycker och läsk, margarin, samt rött kött  leder till ökad grad av inflammationer i kroppen. Dessa inflammationer visas samtidigt ha en tydlig koppling till depression, utöver cancer, diabetes och hjärt-och kärlsjukdomar som man redan visste var kopplade till inflammationer.

Det som stör mig med Expressen-artikeln är att trots att forskarna är tydliga med att det är Medelhavsinspirerad kost som är att föredra, inleder tidningen med ”LCHF” och bjuder in en LCHF-expert att kommentera resultaten. I själva verket säger studien ingenting om kolhydrater och fett, utan är tydlig med att det är en kombination av vissa livsmedel som är avgörande, och det handlar som sagt om raffinerade spannmålsprodukter, sötade drycker och rött kött.

Tusca handlar grönsaker
Tusca i grönsaksdisken

Medelhavsdiet innehåller en hel del kolhydrater i form av bröd, ris, pasta och baljväxter. Men, det ska sägas att den traditionella Medelhavsdieten innehåller annat mjöl än det vi ser i affärerna idag. Svärmor, till exempel, använde bara ”semola” när hon gjorde pasta. Semola är ett grövre mjöl, främst förknippat med durumvete (grano duro) och används traditionellt till både pasta och bröd. Raffinerat mjöl använde hon bara till mjuka kakor och tårtor, och det till söndagslunchen.

Jag har vänner som köper lokalt odlat ekologiskt mjöl från en kvarn i närheten där de använder gamla metoder, bla så stenmals mjölet. Vännerna är helt lyriska och pratar om ”hur det smakade när vi var små”. Jag tar det som inteckning för att den traditionella Medelhavsdieten använt allt annat än raffinerat mjöl fram tills för inte så länge sedan, vilket kanske kan bidra till att förklara varför Medelhavsdieten anses vara så hälsobringande ”trots” en hög andel spannmål i kosten. Det var mycket mindre raffinerat förr i världen.

Tillbaka till studien: det här är en väldigt ansedd studie, med stort statistiskt underlag där man följt flera tusen personer under många år. Forskarna har sedan kopplat deras underlag med vad som framkommit i andra studier. Man har tidigare sett att vissa ätmönster hänger ihop med inflammationer i kroppen, och att dessa inflammationer är kopplade till flera sjukdomar såsom diabetes och cancer. Eftersom man kan koppla inflammationer även till depression ville forskarna bygga en kedja från mat via inflammationer till depression. Och det lyckades de med.

Bland alla undersökta personer kunde de urskilja två tydliga grupper med distinkta ätmönster och distinkta sjukdomsbilder. En grupp hade tydligt högre grad av de typer av inflammationer kopplade till depression, cancer, diabetes, mm. Denna grupp åt just den ”dåliga” maten: de åt mycket rött kött, drack mycket läsk, åt mycket mat baserad på vitt mjöl och margarin. Om man vill hårddra det så kan man säga att de åt skräpmat, helt enkelt. Betänkt att detta är en amerikansk studie, så det är amerikansk skräpmat vi pratar om, inte svensk.

Den andra tydligt utkristalliserade gruppen hade mycket låg grad av de inflammationer som kopplas till depression, cancer, mm. Dessa personer åt mycket olivolja, gröna bladgrönsaker, gula grönsaker, drack vin (snarare än läsk) och kaffe. Den här gruppen kan sägas äta en Medelhavsdiet. Återigen, detta är en amerikansk studie av amerikaner.

Men: forskarna skriver också att de inte hittar något signifikant samband, varken positivt eller negativt, mellan depression och fisk, baljväxter, frukt, och fullkorn. Intressant, eller hur? Det gör alltså varken från eller till ur det här ganska snäva perspektivet. Dock ingår allt detta i den så kallade Medelhavsdieten som forskarna pekar på har blivit kopplad till lägre nivåer av inflammation i tidigare studier. Om man ska tala LCHF-termer (som ju Expressen gjorde) så kan man alltså moffa i sig hur mycket andra typer av kolhydrater man vill, bara det inte kommer ifrån vitt mjöl och socker, om man nu är intresserad av att hålla inflammationerna i kroppen nere.

Jag vågar påstå att slutsatsen man ska dra av denna studie är att vissa livsmedel bidrar till att öka inflammationerna i kroppen, andra till att minska dem, men att de fungerar i grupp. Man kan inte bara sluta med vitt mjöl och börja äta spenat och pumpa. Man måste samtidigt dra ner på det röda köttet, läsken och margarinet, och byta ut läsken/ölen mot vin (ja eller kanske ännu hellre vatten…), smöret mot olivolja, osv.

Vad gemene man borde göra enligt den här studien är nog egentligen att öka upp bladgrönsakerna. Det betyder mer sallad, spenat, mangold, kål, och liknande. Sånt är man bra på här i Italien. Man äter blad och grönsaker jag inte har sett på andra platser. Jag saknade det i Spanien, till exempel, där man å andra sidan är storkonsumenter av linser, olivolja, vin och bröd.

Och så ska man äta mer ”gula grönsaker”. Vad det är framkommer faktiskt inte, men jag gissar på gult och orange, såsom morötter paprika, och pumpa, kanske även majs, även om det rent formellt sett är ett sädesslag.

Så, avslutningsvis så vill jag säga att jag är hjärtligt trött på hur kvällspressen vinklar matvaror, forskningsresultat och ätbeteende till att passa in den senaste trenddieten. Forskare söker oftast sina resultat bredare än så, särskilt om de är seriösa. Sen kanske deras resultat råkar sammanfalla med en diet etablerad av en Dukan, eller Atkins eller vad affärsintresserade personer råkar heta. I min värld (och det är det den här bloggen handlar om) hittar man en balans som passar en själv där både själen och kroppen mår bra, och låter sig inte fållas in i en tvingande diet. Och ska man följa råden från den här stora, ansedda studien ska man äta mer likt en Medelhavsdiet, dvs olivolja, vin, kaffe och grönsaker, utöver fisk, baljväxter, fågel, frukt och fullkorn. Dra ner på rött kött, socker och raffinerat mjöl, men det behöver inte tas bort helt ur kosten. Men kvällspressen är ju intresserade av att sälja annonser och lösnummer, och då är ju rubriker med modedieter lockande trots att de inte har med innehållet att göra.

Du hittar ju givetvis recept på både det ena och det andra här på bloggen:

Mangold och bondbönor

Savojkål 

Risotto med pumpa

Pumpa med oliver och lök 

Och så kan man ju passa på att äta andra grönsaker när man ändå är i farten

Pasta med broccoli 

Gratinerad blomkål

Friterade kronärtskockor

Vill du läsa forskningsrapporten själv så heter den ”Inflammatory dietary pattern and risk of depression among women” och är skriven av Michel Lucas, med flera, och publicerad i Brain, Behaviour and Immunity, år 2014, Volym 36, sid 46-53. Den är inte gratis, men man kan köpa ett ex direkt på tidskriftens hemsida, eller så går du till närmaste forskningsbibliotek och frågar om de har tidskriften. Jag har tillgång till den via Uppsala universitetsbibliotek, om någon skulle undra. Och ja, jag har läst den, flera gånger.

Annonser

5 thoughts on “Förvränger (mat)journalister forskningsresultat?

  1. Very well written and informative. You are so right in your point of view. Healthy eating to me means unprocessed food – fresh from the garden or farm, organic meats and natural sweets, such as fresh fruit. Fad diets are not healthy. One needs to eat in moderation and include all healthy ingredients.
    Jovina

    Gilla

    1. The thing is that in my native Sweden Low Carb High Fat is of latest fashion and you see it everywhere: cookery books, articles, etc, all written just to earn money from people’s insecurity. That’s the reason I am frustrated and just HAD to write about it. 😀

      Gilla

  2. Intressant läsning å bra förklarat 🙂

    Kan du berätta/skriva mer om detta med mjöl? Sku va intressant att veta mera eftersom jag tycker om att baka men är dålig på att testa olika mjölsorter, blir mest grahams, råg, specialvetemjöl å semlemjöl 🙂

    Gilla

    1. Hej,
      Jo det här mjölet, semola, är typsikt italienskt, eller till och med syditalienskt. Det är allra oftast gjort på durumvete, och har en lite ”kortare” konsistens. Det är lite gult till färgen, nästan som majsmjöl. Jag vet inte om det finns i Sverige.
      Överhuvudtaget är man noga med sitt mjöl här i Italien. Jag såg en TV-kock från Bologna göra typisk bolognesisk pasta (för hand, givetvis), och hon sa ungefär att ”den här pastan görs så klart med mjölet X ifrån Bologna. Varje regional pasta stammar från sin egen jord”, dvs lokala specialiteter lagas med lokala råvaror eftersom de går han i hand.
      I Sverige finns ju inte den mjöltraditionen, men man kan ju prova det mjöl som kommer från mindre märken med egen kvarn, typ Saltå Kvarn, och andra. De kostar mer, men det är skillnad.

      Lycka till med din bakning!

      Gilla

Berätta vad du tycker!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s