Lyx · Tapas och smårätter · Tillbehör · Vegetariskt

Romerska kronärtskockor

Som ni kanske redan förstod av mitt inlägg om  judiska kronärtskockor så är just kronärtskockor ett vanligt inslag i det romerska köket. Kronärtskockor åts tydligen redan av de antika grekerna och romarna, särskilt på Sicilien. Sen har de spridit sig ända till både Nord- och Sydamerika. Det är en spännande planta, det där. 

Jag var fascinerad av kronärtskockor redan när jag bodde i Catania. På Sicilien är det vanligt att bönder står längs vägkanten och säljer det som odlas för tillfället. Runt februari, mars, och april var deras kärror och bakluckor fulla med kronärtskockor. Men jag visste inte riktigt vad jag skulle göra med dem, så jag provade aldrig de sicilianska. Det ångrar jag nu.

Sen flyttade jag till Romtrakten, närmare bestämt Cerveteri. Cerveteri är känt för två saker: här finns ett av de mest berömda etruskiska gravfälten, och så odlas kronärtskockor. Man kan säga att hela slättlandet mellan Rom och havet är fyllt med kronärtskockor så här års. De växer överallt, och det märks att de är en viktig grönsak i de här trakterna.

Som jag ju redan skrivit, så är carciofi alla giudia en typisk romersk rätt, men carciofi alla romana är minst lika kända. De är kokta med en generös skvätt olja, mynta, vitlök och persilja. Min mamma åt en på restaurang en gång och var helt lyrisk. De är verkligen jättegoda! Jag har ätit kronärtskockor på ”svenskt” (franskt?) sätt en gång, kokta med smör, och jag var inte imponerad. Det här, däremot, är en läckerhet!

Man behöver:

  • 1-2 kronärtskockor per person
  • Lika delar persilja och mynta, ca 1 msk av varje för två skockor.
  • Vitlök. Det är ju en smaksak, men jag tar en normalstor klyfta per två skockor.
  • 1 tsk ströbröd per skocka. Jag brukar hoppa över ströbrödet, faktiskt, om jag ska vara helt ärlig, mest för att glutenfritt ströbröd inte är så himla gott…
  • olja
  • 1 citron till vattnet du lägger kronärtskockorna i för att de inte ska bli svarta.

Man gör så här:

  • Man rensar dem precis som med de judiska kronärtskockorna, dvs man snärtar bort de yttre bladen, skär av toppen, och putsar till stjälken och undersidan. Lämna minst 4 cm stjälk. Sedan tar man bort innehållet i mitten. När de är rensade måste de läggas i en balja med citronvatten, annars oxiderar de och blir som sagt mörka.
  • Sen är det dags att fylla upp med en blandning av mynta, persilja, vitlök och ströbröd. Allt finhackat.
  • Sära lite på bladen så lite fyllning kommer in även där.
  • Salta generöst utanpå skockan.
  • Värm upp en generös skvätt olja och fräs skockorna upp och ner i kastrullen.
  • Efter ett någon minut är det dags att hälla på vatten. Men bara upp till halva huvudet! Häller du i mer vatten välter de. Tro mig. Jag gjorde det felet första gången och fattade inte hur jag skulle få dem att stå upp tills jag läste instruktionerna lite bättre. Jag hann kladda ner hela köket innan jag fick dem på rätt köl igen.
  • Nu ska de koka i minst en kvart under lock. Det beror ju helt på just dina skockor, hur stora de är, vilken sort det är, och hur färska de är. Det kan ta upp till en halvtimme. Prova med en sticka, precis som när du kollar potatis. Det ska vara lite lite motstånd, inte riktigt lika mosigt som en potatis, men nästan.

Servera dem varma med lite av buljongen. Min man älskar att göra sig en ”scarpetta” (farsi la scarpetta), vilket bokstavligt talat är att göra sig en liten sko. Man suger upp såsen med en brödbit, helt enkelt. Det är inte snyggt bordsskick, men väldigt väldigt gott…

Man kan ju servera lite kallskuret till...
Man kan ju servera lite kallskuret till…

PS: jag bor inte kvar i Cerveteri, men det är en plats väl värt ett besök, särskilt för den som är intresserad av antiken och arkeologi. Jag får nog minsann göra ett återbesök och blogga om det.

4 thoughts on “Romerska kronärtskockor

  1. Your artichokes look delicious! I’ve not tried to cooke them this way and would like to try. In our homes, it’s a sign of a great dish when a piece of bread is used to ”clean” a plate. As you say, it’s not the best table manners but … 🙂

    Gilla

    1. Try them this way!! My mother was in seventh heaven after trying roman artichokes at a restaurant… I prefer them fried, but they are a little easier to digest this way. 😀
      My husband always clean his plate with bread… I think 98% of all Italians do so at home, and a good 60% also at restaurants… 😉

      Gilla

Berätta vad du tycker!

