Barnvänligt · Fågel och kyckling · Snabblagat · Tusca tipsar

Kyckling på romerskt vis – när barnen själva får välja

Mina barn är väldigt petiga med mat. Det är inte så mycket de äter egentligen. Som tur är gillar de kyckling. Men inte hur som helst, det ska vara kycklingfilé (”vitt kött” som dottern säger), och det ska vara stekt. Och helst vara serverat alldeles nyss, snabbt ska det gå! Phu…

Deras favorit är som tur en riktigt snabb historia, där jag har tagit inspiration från en typisk romersk rätt: saltimbocca. Originalet görs på kalv som steks med lufttorkad skinka och salvia. En del recept innehåller ost, andra inte. Egentligen är barnens variant att våldföra sig på en så typiskt rätt som saltimbocca, men det är ju så himla gott, och funkar alldeles utmärkt med kyckling, så det struntar jag i…

Barnen vill ibland ha med skinka ibland inte, ibland med (parmesan)ost ibland inte. Det blir som det blir. Huvudsaken är att de äter, tycker mamman.

Jag gör ungefär så här: 

  • Jag vänder tunna skivor av kycklingfilé i mjöl.
  • Sedan steker jag dem på ena sidan och saltar lätt.
  • De måste vändas när de börjar få lite färg. Då är det dags att lägga på ost, salvia och skinka (i den ordningen).

När bitarna är klara serverar jag dem med ugnsstekt potatis eller potatismos.

Jo, det gick ner den här gången med...
Jo, det gick ner den här gången med…

Lätt som en plätt, snabbt, barnen blir glada, och mamman lite mindre stressad… Win, win, som man säger på engelska. Och både mamman och pappan tycker att det blir himla gott, så vi brukar äta med god aptit även vi.

Jag taggar det här som både gluten- och mjölkfritt, eftersom man absolut kan göra det utan ost, och det funkar finfint med glutenfritt mjöl!

Och eftersom jag ju nämnt saltimbocca nu, så kan jag berätta att jag nog ska blogga om det också, så småningom.

4 thoughts on “Kyckling på romerskt vis – när barnen själva får välja

  1. Although we were pretty good eaters, that wasn’t the case when my nephews were little. Anything you Mothers can do to get your kids to eat is fine. Who wants a battle at the table every night?

    Gilla

Berätta vad du tycker!

