Bakverk · Barnvänligt · Sött och gott

Päronkaka som heter duga

Päron, valnötter och mörk choklad, det är en kombination som heter duga.  Vuxna smaker, på något sätt, och de gifter sig utmärkt i en kaka.

Maken åt en sådan päronkaka när vi var på utflykt häromsistens. ”Det var ju gott” tyckte han, och jag var ju inte sämre än att jag var tvungen att prova att baka en hemma.

”Caspita!” var makens reaktion när han smakade. Det betyder ”fasen också” enligt ordboken, men i det här sammanhanget är det snarare: ”fasen vad gott”. Min version var uppenbarligen inte bara ett utan två strån vassare än bageriets.

Päronkaka 5

Jag fick leta lite i mina kok-och bakböcker tills jag hittade ett recept som verkade kunna passa med både frukt, choklad, och med glutenfritt mjöl. Resultatet blev som sagt över förväntan. Jag har gjort kakan flera gånger, och den blir lika bra varje gång!

Ingredienter:

  • 125 g smör eller margarin (mjölkfritt går bra!)
  • 3 ägg
  • 3 dl socker
  • 3 dl mjöl, vetemjöl eller glutenfritt
  • 1 tsk bakpulver
  • 2 st fasta päron, till exempel Kaiser Alexander
  • 4-5 valnötter, knäckta, rensade och delade i mindre bitar
  • Lite choklad, kanske 50 g.
Pilla ner päron, nötter och choklad i smeten.
Pilla ner päron, nötter och choklad i smeten.

Gör så här:

  • Sätt på ugnen på 175 grader
  • Smörj och bröa en form, jag tog min form med löstagbar kant, 23 cm i diameter.
  • Smält matfettet och låt det svalna.
  • Skala och skär päronen i små bitar.
  • Grovhacka chokladen och dela valnötterna i mindre bitar.
  • Vispa ägg och socker pösigt. Jag brukar låta det stå i matberedaren minst ett par minuter, gärna 5 minuter så det blir riktigt fluffigt.
  • Blanda mjöl och bakpulver.
  • Häll i fettet i smeten. Blanda ordentligt.
  • Vänd i mjölet. Man ska alltid vara lite försiktigt med mjölet, särskilt om man vill ha en hög kaka. Det är extra viktigt med glutenfritt mjöl. Man ska alltså inte vispa ”lite extra” utan snarare vara extra försiktig.
  • Häll smeten i formen. Peta ner päronbitarna, chokladen och nötterna.
  • Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 minuter.
  • Akta så det inte bränns! Kolla med provsticka att kakan är klar. Min ugn stämmer aldrig överens med de tider som anges i recepten, så jag måste alltid hålla lite extra koll. Ibland är det klart på 30 minuter när det står 45, och ibland tar det över en timme. Fast det kanske beror på att jag aldrig tar den formen som anges i recepten…
Nyss tagen ur ugnen
Nyss tagen ur ugnen

Den här kakan är extra god med ett litet glas likör eller sött starkvin, typ Marsala, Zibibbo eller Passito di Pantelleria (min personliga favorit). Eller varför inte en cognac?

6 thoughts on “Päronkaka som heter duga

  1. This really does sound delicious. I love it when apples or pears are baked into a cake with nuts. Including chocolate is a very nice addition. 🙂

    Gilla

Berätta vad du tycker!

