Dryck · Lyx · Tusca tipsar

Limoncello-drinktips

Jag blev utbjuden på härlig middag sist jag var i Stockholm, och jag drack en så förskräckligt god drink, gjord på limoncello (eller rättare sagt, det slank ner mer än en…).

Drink 1

Eftersom ni nu har hemgjord limoncello, tänkte jag tipsa er om den här drinken. Den heter Lemon Street och fanns i drinklistan på Grill på Drottninggatan.

Det här behövs:

  • 3cl limoncello (er egen hemgjorda, förstås!)
  • 3 cl citronjuice
  • 3 cl citronsocker (vilket enligt bartendern är sockerlag blandat med citronzest)
  • 8 cl ”bubbel”, jag är säker på att det var en Prosecco
  • Krossad is
  • 8 blad mynta.

Jag antar att man blandar i den ordning man vill, för det sades det inget om.

Drink 2

Sockerlag har ni ju recept på där med limoncellon, så det torde inte vara så svårt att göra till drinken. Zest är helt enkelt strimlat skal. Det finns särskilda små instrument för att strimla skal direkt från citronen, men man kan ju ta potatisskalaren och sedan finstrimla en skalbit med kniv. Låt det stå och dra minst några ti mmar, helst någon dag, så att sockerlagen tar smak av citronen.

Och eftersom jag gillar ekologiskt kan jag tipsa om en trevlig Prosecco: Pizzolato, nr 7870 hos Systembolaget. Nej, jag har inte fått betalt för att skriva det, men jag gillar som sagt ekologiskt, och det här är en GOD Prosecco. Så det så! Och för mina italienska läsare kan jag berätta att den givetvis också finns i Italien. Använd din favoritsökmotor, till exemple Google.

4 thoughts on “Limoncello-drinktips

Berätta vad du tycker!

