Budget · Buffet · Högtider · Jul · Påsk · Tapas och smårätter · Vegetariskt

Albanska ägghalvor

Albanska ägghalvor kallar jag dem helt enkelt för att jag fått  inspiration till dem från den kock som lagade mat till oss när jag bodde och jobbade i Tirana för väldigt länge sedan. Han hade varit kock för fd diktatorn Enver Hoxha, och lagade enkel med vansinnigt god mat.

En gång  i månaden lite drygt hade vi fest på kontoret. Kontoret bestod av en fin 40-talsvilla byggd av italienarna när de fortfarande hade koloniala idéer. Både villan och trädgården var stora och perfekta för fest.

Qemal, kocken, lagade mat som jag sent ska glömma. Och bland alla små godsaker hade han alltid ägghalvor.

Han gjorde nog lite annorlunda, jag tror han hade äppelbitar i, men det här är min version ur minnet efter hur han berättade hur han gjorde. Han var ju kock, och sa alltid att ”jo, jag har i lite si och lite så, och så blandar jag alltihop”. Inga mer precisa mått eller tricks. Jag tror han antog att jag fattade, eller så ville han inte dela med sig av sina hemligheter.

Hur som helst: här är min version av Qemals ägghalvor.

Man kan ta:

  • 3 hårdkokta ägg (som ju blir sex ägghalvor…)
  • En klick majonnäs (ungefär 3 msk)
  • En liten klick senap (mindre än majonnäsen, kanske 1,5 msk)
  • Lite tomatpuré (kanske en tsk)
  • Cornichoner, dvs små inlagda gurkor, hackade i små bitar. De säljs ju i olika storlekar, men man behöver kanske fyra av de allra minsta, eller två lite större.
  • Lite salt
  • Kryddor efter smak, jag tar lite curry och lite lite rökt paprikapulver, ungefär ett kryddmått av varje.
  • Lite starkt, till exempel pyttelite finthackad chilifrukt, eller olja smaksatt med pepparfrukt.

Gör så här:

  • Dela äggen i halvor. Om du inte har något bra fat att lägga dem på så skär bort en liten bit i botten på varje ägghalva. På så sätt trillar de inte omkull lika lätt.
  • Ta ur äggulan och lägg i en bunke. Mosa dem med en gaffel.
  • Hacka gurkan fint och lägg i äggulemoset.
  • Lägg till majonnäs, senap och tomatpuré och rör ordentligt. Börja försiktigt och häll inte i för mycket av varken senapen eller majonnäsen. Det beror lite på äggulorna hur mycket man behöver. Det ska vara krämigt men inte löst och geggigt. Smaka av med lite salt, curry, paprikapulver och chili.
  • Fyll ägghalvorna med röran och servera!

ägghalvor 7

 

Tricket här är ju att smaka ordentligt. Kolla om balansen mellan majonnäs och senap är OK, att det inte fattas salt, och att det blir lite sting i röran utan att den blir för stark. Kom ihåg att det blir starkare ju längre det får stå och dra, så om du förbereder ägghalvorna många timmar före de ska serveras kan det vara klokt att hålla det starka nere. Men hoppa inte över chilin, det är den som gör hela skillnaden!

Om man gör många ägghalvor kan man plocka fram spritspåsen och spritsa fint. Om de är få, som i det här fallet, så är det nästan så att mycket av röran fastnar i spritspåsen och spritstyllen så det blir lite i snålaste laget i äggen.

ägghalvor 8
Heminlagda oliver blir gott till.

Jag älskar de här äggen, de är en av mina absoluta buffetfavoriter. Och så tänker jag givetvis på Qemal och alla mina andra vänner i  Tirana när jag gör dem.

Villan vi jobbade i är tyvärr riven, nu står en skyskrapa på dess plats. Tirana som jag kände det är en helt annan plats, på gott och ont, mest gott faktiskt.

Jag avslutar det här blogginlägget med några foton tagna av min albanska väninna Irida  som hon så generöst vill dela med er.

Får ni chansen att åka till Albanien, så gör det. Ni kommer få en väldigt annorlunda upplevelse!

 

11 thoughts on “Albanska ägghalvor

  1. Alla verkar köra åt rätt håll och på rätt sida . 🙂 PS Du glömde att det var senap efter majonnäsen. Jag kommer ihåg kalaset i villan, mycket god mat.

    Gilla

  2. Gorgeous ”devilled” eggs and olives. Here, we sprinkle the top with a bit of smoked paprika. Your Albanian photos are amazing. Being an American, it is not easy to get to Europe. I am so happy to have found your blog!

    Gilla

    1. Thank you for reading my blog! If I only had the time, I would write in English also, but for now I go for the Swedish audience.
      Albania is a little peculiar, but very nice. I hope you get the possibility to visit Tirana one day!

      Gilla

Berätta vad du tycker!

