Bakverk · Barnvänligt · Sött och gott

Härlig vårtårta

På samma sätt som jag frossar i rött, vitt och lite guld till jul, överöser jag mig med gult, ljusgrönt och lila under våren. Mina tårtor blir därefter.

Den här tårtan bakade jag till en liten flickas födelsedag förra året. Eller, rättare sagt, hon skulle nog hellre vilja bli kallad tuff tjej. Hon var lite nervös inför tårtan, eftersom hon har lite höga förväntningar på både sig själv och sin omgivning, men tårtan blev en fullträff.påsktårta 4

”Oj, kan man göra en sådan tårta!?” var hennes spontana kommentar. Och, jo det kan man ju.

Precis som med gristårtan handlar det om mycket effekt med ganska lite arbete. Det pilligaste är att täcka tårtan med sockerpasta så att det blir snyggt. Är du inte van vid sockerpasta, så hitta någon bra instruktionsvideo på youtube. Det finns massor.

Tårta med blommor och gräs

 

Själva tårtan är en hallonbrownie med hallonmarängsmörkräm av Linda Lomelino. Jag gör den i två omgångar i en 16 cm rund form. Ena gången gör jag en ”vanlig” platt tårtbotten utan hål, den andra gör jag en tårtbotten med hål i mitten. Det går utmärkt att byta ut vetemjölet mot glutenfritt, och smöret mot mjölkfritt margarin. Tårtan ni ser på bilderna är just både gluten-och mjölkfri! Den glutenfria versionen är lite mer instabil så hantera den försiktigt.

 

Sen delar jag den släta botten i två, och putsar ”hålkakan” så att jag kan ställa den på en botten, och lägga den andra ovanpå. Jag ”limmar” fast mittenbiten med marängsmörkrämen i receptet. Sen fyller jag mittenhålet med kräm, och ”limmar” fast locket ovanpå. På så sätt stannar fyllningen i mitten av tårtan, och tårtan blir hög och fin. Den här brownien är ganska tung, och fyllningen trycks gärna ut annars.

Vårtårta
Tårtan i tvärsnitt

Jag täcker tårtan med grön smörkräm, samma jag har att spritsa gräs med, innan det är dags för sockerpastan. Pastan färgar jag själv med geléfärg, men man kan köpa färdig i den färg man vill.

Sen får man ta fram hålspritsen igen, och spritsa grön smörkräm där man vill ha gräs. Kom ihåg: man sätter dit spritsen där man vill ha gräset, trycker till och lyfter samtidigt tyll och spritspåse, annars blir det en klutt istället för gräs. Om det blir lite geggigt måste du ställa in både tårta och spritspåse i kylen en stund så det blir kallt och lite mer stuns i smörkrämen.

Spritstyll för gräs
Spritstyll för gräs

Det är överhuvudtaget smart att ställa in tårtan i kylen så ofta det går, så slipper man att det blir geggigt när smörkrämen blir varm. Det är särskilt viktigt om man använder mjölkfritt margarin som i sig är mjukare än smör.

Sen dekorerade jag med fjärilar, blommor och lite insekter gjorda med sockerpasta. Här behöver man utstickare, silikonmatta, silikonkavel, maizena och en massa tålamod. Man kan ju köpa färdigt förstås, men jag gillar att pyssla med dekorationer.

Vårtårta fjärilar gräs blommor

Jag bjöd även en liten engelsk flicka på den här tårtan en gång. Och när hon och familjen skulle gå hem sa hon inte ”bye bye” utan ”thank you for the cake” med stora violblå ögon. Hon gillade den också.

 

4 thoughts on “Härlig vårtårta

Berätta vad du tycker!

