Livet i Italien · Tusca tipsar

Glutenintoleranta på resa i Italien

Hur är det att semestra som glutenintolerant i Italien? Pastans och pizzans förlovade land?

Glutenfri antipasto åt mig
Glutenfri antipasto åt mig

Vi bor ju här, och har glutenintolerans i familjen, och det är inte helt lätt ibland måste jag erkänna. Det allra mesta i snabbmatsväg är baserat på vetemjöl: överallt finns det smörgåsar, pizzabitar, allehanda inbakade små läckerheter, söta bakverk och kakor. Till och med de friterade risbollarna (arancini på Sicilien, och suppli i Rom-trakten) är vända i ströbröd. Vill man ha ett lite enklare mellanmål är det oftast bäst att ha någonting med sig i matsäcken. Det har alltid vi, särskilt om vi ska ut och åka bil en längre sträcka.

När jag upptäckte att jag och gluten inte går så bra ihop så bodde jag på Sicilien. Det är länge sedan nu, men det fanns väldigt lite av glutenfria varor, de var svåra att hitta, och de var dyra.

De senaste åren har det skett en stor förändring där de flesta större livsmedelsaffärer har glutenfria produkter. De ”billigare” kedjorna som Lidl, Eurospin, Eurospar, och andra har det sällan, men de större andra såsom Carrefour, Conad, och Auchan har det.

Det bästa, mer högkvalitativa utbudet kanske finns på apoteken (inte alla), särskilt i mindre städer, men där är det också ofta ganska mycket dyrare.

Jag och maken får olika aperitivo-brickor
Jag och maken får olika aperitivo-brickor

När jag började leta glutenfritt och bad om mat utan mjöl på restauranger var det många som inte förstod vad jag pratade om. Det här har som tur ändrats,  kunskapen om celiaki sprider sig snabbt inom restaurangbranschen och fler och fler restauranger förstår vad det innebär och har kanske till och med glutenfri pasta eller bröd att erbjuda.

Min högst personliga erfarenhet är att man får ta med pasta till restaurangerna själv, de har de ofta inte. Men å andra sidan har jag vänner som berättar att de numera aldrig tar med pasta, det hittar de på restaurangerna. Fast jag kanske ska påpeka att de som säger så oftast rör sig på kända turistorter och i större städer. Rom nämns ofta som en bra stad att turista i för glutenintoleranta.

Den italienska motsvarigheten till celiakiförbundet (AIC) har en hemsida, och jag har just upptäckt att de även har en sida på engelska, där man kan söka på restauranger, pizzerior, mm. Enligt deras egen utsago besöks dessa restauranger en gång om året av AIC för kontroller. Dessa restauranger bör alla ha dubbla kök (men det kan jag inte garantera, eftersom jag inte besökt alla), men de ligger ofta lite långt bort, så man kan behöva bil.  De ställen jag har ätit på har varit jättebra restauranger, och pizzerior med helt ljuvlig pizza. Visserligen har de ofta ett mer begränsat utbud av pastasorter, men alltid samma typ av sås som de som äter vanlig pasta.

Schär, märket med glutenfria produkter, har en sida med hotel som har deras produkter upptäckte jag av en slump. Jag har inte provat att boka själv eller besökt något av hotellen, men sidan ser bra ut. Det fiffiga är att man kan välja språk uppe i högra hörnet och få det på engelska!

Glutenfri pasta
Glutenfri pasta

Många restauranger och barer har hög kännedom om celiaki och är väldigt hjälpsamma. Vår absoluta favoritbar för en söndagsaperitivo fixar utan problem en glutenfri aperitivo-bricka till mig, utan bröd eller cous-cous som de annars har på deras vanliga bricka, till exempel. Hittills har det aldrig blivit fel.

Men å andra sidan finns det ställen som säger att, visst, vi fixar glutenfritt, och så yr mjölet i köket, och personalen kanske inte tänker på att kontaminering i mindre mängder trots allt ger gluten i maten.

Om en restaurang har friterat på menyn kan man ge sig på att de friterar pommes frites i samma olja som deras calamari, och då är det ju mjöl i frityroljan. Mandelkakor utan mjöl bakas väldigt ofta i samma miljö som andra bakverk, särskilt om det är ett konditori som gör allt på plats. En pizzeria utan dubbelt kök har garanterat mjöl överallt, även om de erbjuder en glutenfri fryst pizzabotten i aluminiumform.

Man kan tro att risotto är glutenfritt, men var lite på din vakt. Min kompis som jobbat på flera restauranger, bla i Rom, har berättat för mig att hon sett kockar använda pastavattnet till att koka ris i! Hon säger att det var länge sedan, men var uppmärksamma även på det. Anledningen är att man vill ha mycket stärkelse så att risotton blir krämig, och det finns mycket stärkelse i just pastavattnet. Säg alltså gärna till att du har celiaki (se ordlistan nedan) om du beställer även en risotto, även om rätten i sig kallas ”riso”, eller om du beställer ris som tillbehör, dvs contorno.

Glassbarer har ibland glutenfria strutar, men kan givetvis inte garantera att glass med gluten i sig (tex med kex i) inte kontaminerat deras glutenfria varianter. Oftast har varje glassort sin egen spatel, men ibland använder de samma till alla glassar och ställer den i ett vattenbad emellan. Glassbarer har även alltid bägare i papper eller plast att erbjuda den som inte kan äta vanlig strut. Och för den mjölkallergiske kan jag berätta att de ofta  har mjölkfri glass gjord på ris- eller sojamjölk, eller enbart fruktsaft. Alla glassbarer är olika, så fråga!

Glass
Glass i stora lass!

När man går in i en mataffär, så kan man hitta glutenfritt både ute bland det ”vanliga” sortimentet, dvs glutenfria kex på kexhyllan, eller så finns det en särskild avdelning. Läs noga på det som verkar vara glutenfritt, fast inte har symbolen på förpackningen.

  • Vete kan gå under två namn: grano, eller frumento.
  • Semolina är en typ av mjöl gjort på durumvete.
  • Farina betyder mjöl.
  • Integrale betyder ”hel” som i fullkorn. Ibland har jag stött på personer som trott att man kan äta farina integrale som glutenallergiker. Var lite uppmärksam.
  •  Andra sädesslag som innehåller gluten är: segale (råg),  orzo (korn) och avena (havre). Ren havre har jag inte sett någonstans.
  • Grano saraceno är bovete, och grano turco är en typ av majs, de har alltså inget med vete att göra.
  • tracce di… betyder spår av
  • senza glutine betyder glutenfritt
  • Può contenere tracce di… betyder kan innehålla spår av
  • celiachia är givetvis celiaki.
  • Sono celiaco/a betyder ”jag har celiaki”, där -a är för kvinnor och -o är för män. Uttalas ungefär ”sånå tjeliako/a”.

Ibland kan man tro att en del rätter inte har mjöl i sig, fast de har det. Saltimbocca alla romana, till exempel, är gärna vända i mjöl, liksom alla typer av scallopine (båda två är olika typer av kötträtter). Nu äter man inte så mycket såser och grytor i Italien, men minestre (grönsakssoppor) har gärna pasta i sig. Risotto och polenta är naturligt glutenfria rätter, men sedan beror det ju på hur köket ser ut.

Man ska också se upp lite med skinka, salami och annat kallskuret. De billigare varianterna har ofta gluten som tillsats. Tillverkarna blir bättre och bättre på att ta bort gluten ur skinkan, men som sagt, en del billigare märken har det kvar. Läs på innehållsförtecknigen, och fråga i charkdisken eller på restaurangen! OBS, det här gäller både kokt och lufttorkad skinka!

Panna cotta för två
Panna cotta för två

Hur är det då för dem som behöver äta naturligt glutenfritt? Mitt enkla svar är att Italien följer EU-reglerna där glutenfritt är 20 ppm. Men, samtidigt ser jag ofta märkning som indikerar att producenterna förstår problemet. Härom dagen, till exempel, fick mina två döttrar varsin juice. Ananasjuicen var märkt ”senza glutine”, medan persikojuicen inte var det. När jag läste lite mer noga så innehöll persikojuicen glukossirap, men inte annanasjuicen. Väl hemma läste jag på några inköpta kakor, och där stod det tydligt att glukossirapen de använt var gjord på majs. Och de olika mjölpåsar jag har hemma har inte vetestärkelse i sig (amido di frumento).

Jag avslutar med två anekdoter som illustrerar ytterligheter man kan träffa på, och som båda grundar sig i en relativ okunskap och brist på förståelse av vad celiaki egentligen handlar om.

Jag börjar med en god vän som ville bjuda mig på lunch. Hon visste att jag ”inte kan äta mjöl”, så hon var på vippen att vända kalvkotletterna i ströbröd istället. Nåja, jag lyckades diplomatiskt avstyra det hela utan att hon skulle tappa ansiktet för mycket. Och jo, det är en intelligent tjej egentligen, hon hade bara inte förstått alla sammanhang.

Sen var det restaurangen som inte ville servera mig den ugnsbakade stek jag ville ha eftersom de bakar bröd i samma ugn. Jo, kocken kunde försäkra att brödet gräddades i en form, och att köttet även det stekts i en form, så risken för kontaminering var liten. Att det sedan fanns mjöl i luften efter brödbaket som egentligen har större påverkan tänkte han inte på. Jag har en hög tolerans, så jag fixar att äta ute på restaurang där det finns mjöl i köket. Men det tog säkert tio vändor fram och tillbaka innan han accepterade att servera mig mat trots att jag insisterade på att det inte var någon fara. Det var jobbigt åt andra hållet…

Nåja. Jag hoppas att detta inlägg kommer till hjälp inför en eventuell Italienresa. Är det något som är oklart eller om ni vill veta mer, lämna gärna en kommentar så att kan jag förbättra inlägget. Allt för att glutenintoleranta ska kunna resa och njuta av god mat de med!

Tips på säkra restauranger där jag ätit god och bra mat, region för region:

Lazio:

Bracciano: Pizzando   Crazy Bull

Tolfa: Casale dell’Acqua Bianca

Rom: Mama Eat

Umbrien:

Foligno: Me Te Magno

Spoleto: La Lanterna

Puglia:

Massafra: L’Orsa Maggiore (utmärkt pizza!!)

Toscana: 

Florens: Trattoria Garibardi (väldigt god pizza!)

Campania:

Caserta: Cortès Neapolitan Bistro (Inte en AIC-certifierad restaurang, men den ansvariga servitrisen hade superkoll och visste exakt vad det handlade om.)

Trentino:

Trento: Forst, typiskt traditionell mat från regionen (inte en AIC-certifierad restaurang, men med allergenerna väl utmärkta,  och glutenfritt bröd om man ber om det).

12 thoughts on “Glutenintoleranta på resa i Italien

  1. Good article and very helpful. I have several friends who are gluten sensitive. It is not difficult to find gluten free pasta in the US that tastes good. Baked goods are another story, especially bread, because they are often dry. I have several recipes for bread and pizza that I make at home instead of buying at the store..Desserts also. Ground up nuts make great crust for cheesecake or tarts.

    Gilla

  2. Toppen-inlägg!
    Ska till Italien och gifta mig om en månad och är nydiagnostiserad med celiaki! Detta hjälpte jättemycket!
    Har du testat några ställen runt Siena eller Florens som du kan rekommendera? 🙂

    Gilla

    1. Hej,
      Tyvärr har jag inga tips från Siena eller Florens. Prova länken till italienska celiakiförbundet i inlägget.
      Ha en så mysig resa! Det kommer gå toppen, restaurangerna i de områdena borde vara vana vid celiaki!!

      Gilla

  3. Hej! Vet du hur lätt det är att få tag i sojayoghurt / havredryck / mandelmjölk i Italien? Har två mjölkproteinallergiska barn och vi ska vara borta rätt länge och kan nog inte ta med yoghurt etc så det räcker för hela vistelsen. Tror att det är ”provamel” som har sojaprodukter i Italien. Mvh Jenny

    Liked by 1 person

  4. Hej ,vill berätta att jag är nyss hemkommen från att ha varit på semester i Taormina på Italien!Där hade dem på flera resturanger fantastiskt goda glutenfria pizzoR. pizzorna var vedeldade och dem hade särskilda menyer för just cellaki pizzor !! På en resturang hade dem glutenfri pasta också :Så det blev en underbar semester där man lätt hittade got mat till oss gluten allergiker

    Gilla

    1. Vad roligt! De börjar faktiskt bli jätteduktiga på glutenfritt här i italien, särskilt på semesterorter. Jag sk alägtga till att Taormina är en bra ort. Tack för din feed back!

      Gilla

Berätta vad du tycker!

