Barnvänligt · Budget · Dryck

Citronsaft

Hemgjord citronsaft
Hemgjord citronsaft

När jag var liten älskade jag citronsaft. Fräscht och gott, och så knarrade tänderna så härligt efteråt av syran. En stark och lite bitter citronsaft passar utmärkt en het sommardag, eller varför inte som en bas i en drink?

Jag gjorde limoncello häromveckan, och det blir ju en väldig massa citron över när man skalat sina citroner. Jag är ju inte sämre än att jag gjorde något med de där citronerna. Saften gick åt i ett huj, så jag fick koka ny, den här gången tog jag med skalen. Den första omgången blev lite sötare, mer barnvänlig, medan den andra lite bittrare, med mer vuxensmak. Välj själv.

Och kom ihåg: det allra bästa är att  ha ekologiska obehandlade citroner om man ska ha med skalet. Har du inte sådana, så måste citronerna borstas lite extra noga i varmt vatten, eller så gör du saften utan skal.

Ekologiska, närodlade citroner från svägerskans trädgård
Ekologiska, närodlade citroner från svägerskans trädgård

Efter att ha konsulterat diverse recept (som alla innehöll just de skal jag precis hade lagt i sprit), så chansade jag lite. Så här blev det:

  • ca 500 g citroner utan skal (plus rivet skal från en citron)
  • ca 4 dl socker
  • 2,5 dl vatten
  • 1 msk citronsyra

Till omgång nummer två gjorde jag som recepten faktiskt sa och skalade citronerna fint med potatisskalare, och använde ciseleringsjärnet till en citron.

ciseleringsjärn
ciseleringsjärn

Och så gjorde jag så här:

  • jag blandade det rivna skalet från en citron med sockret och citronsyran (citronerna var givetvis tvättade innan),
  • sen hällde jag det kokande vattnet över och rörde tills det svalnade
  • och till sist pressade jag i citronsaften, med kärnor och allt.
  • Sen silade jag det och hällde upp i en ren flaska.

Det blev som sagt jättegott! Jag tror nog att versionen utan skal passar utmärkt som ”citronzest” i drinken med limoncello… Förödande gott, helt enkelt.

Drink med limoncello och citronsaft
Drink med mycket citron

 

PS: Förvara saften i kylskåp, den är ju utan konserveringsmedel…

4 thoughts on “Citronsaft

Berätta vad du tycker!

