Bakverk · Barnvänligt · Påsk · Sött och gott

Tårta med sicilianska smaker

Mandel, citron och pistage. Siciliens kronjuveler, samlade i en fräsch, somrig tårta.

Den är kanske inte så snygg på bild, men den är vansinnigt god!

Inte så snygg, men väldigt god!
Ingen skönhet, men ack så god!

Tårtreceptet har jag modifierat från ett recept jag hittade hos Wilton, det stora amerikanska tårtdekoreringsföretaget.

Och det fiffiga är att tårtan blir jättebra med glutenfritt mjöl!

Grundreceptet ger en stor och mäktig tårta, jag gör hälften i en liten form istället. Sedan delar jag tårtan på mitten, och fyller den med ett lager lemoncurd, och så täcker jag den med pistagesmörkrämen. Mmmmm.

Gör man dubbel stats smörkräm räcker det till att spritsa lite blommor eller andra dekorationer. Men smörkräm är lite i mäktigaste laget, så jag brukar bara täcka den utan krusiduller.

Tårtan gör jag så här:

  • 170 g rumsvarmt smör eller margarin (mjölkfritt går bra)
  • 2,5 dl socker (fast jag tar oftast bara 2 dl)
  • 3 små ägg
  • 3,5 dl mjöl, och det går utmärkt med glutenfritt. Ibland byter jag ut 1 dl mot mandelmjöl, särskilt om jag bakar glutenfritt. Det blir lite mer kompakt så, och saftigare.
  • 1 tsk bakpulver
  • en liten nypa salt
  • 0,75 dl rumsvarm mjölk (vatten går ju det med, eller annan vätska typ mandelmjölk)
  • några droppar bittermandelolja.
  • Sätt ugnen på 175 grader och smöra och bröa en form. Jag tar antingen min på 23 cm eller på 15 cm, beroende på om jag vill ha tårtan hög eller lite plattare.
  • Blanda smör och socker till en pösig smet.
  • Vispa i ett ägg i taget. Blanda ordentligt mellan varje ägg.
  • Häll i mandelaromen.
  • Häll i vätskan
  • Blanda mjöl och bakpulver, och vänd i det försiktigt i kaksmeten.
  • Grädda i ca 35-40 minuter i mitten av ugnen. Är det en mindre form måste tårtan stå inne längre, kanske en timme. Kolla med en provsticka. När stickan är torr efter att ha blivit stucken i tårtan är den klar. Eller rättare sagt, när det inte fastnar smet på den längre. Den här tårtan är saftig, särskilt om du har mandelmjöl i, så den blir aldrig riktigt sådär sockerkaketorr. Det är alltid lite smält fett på stickan när tårtan är ugnsvarm.
  • Om tårtan blir mörk ovanpå innan den är klar, så lägg på en bit folie.

Vill du dubbla receptet, dvs ta originalet, så ska det vara fem ägg, inte sex, 370 g smör, 5 dl socker, 7 dl mjöl, 1 tsk bakpulver och 1,7 dl mjölk.

pistagenötter

Smörkräm:

Vispa 115 g rumsvarmt smör (mjölkfritt går bra) skuret i bitar med 250g florsocker. Häll i lite socker i taget, tills det blir en riktigt torr och smulig historia. Då ska två teskedar kokande vatten hällas i. Vips blir krämen mjuk och medgörlig.

Nu är det dags att smaksätta smörkrämen. Det gör jag med ett par teskedar pistagekräm jag köper i tårtaffärer. Det är helt enkelt som jordnötssmör, fast på pistagehnötter: mosade pistagenötter i krämform. Hittar du inte det så ta lite pistagearom och lite grön karamellfärg eller gelèfärg. Smaka av så att det blir gott. Har du äkta vara smakar det nästan som den ljuvligaste pistageglass. Man kan ha i lite lite salt i krämen för att få det att likna äkta vara.

 

Ekologiska, närodlade citroner från svägerskans trädgård
Ekologiska, närodlade citroner från svägerskans trädgård

Lemon curd:

Här använder jag enklast möjliga version:

  • 125 g rumsvarmt smör
  • 3 dl socker
  • 3 ägg
  • 3 citroner
  • Skrubba  citronerna i varmt vatten.
  • Riv skalet från en av dem och blanda med pressad saft från alla tre i en kastrull.
  • Tillsätt äggen och sockret. Låt sjuda och rör till en tjock kräm.
  • Rör i smöret i bitar och rör till en jämn lemon curd.

Det här är ganska mycket lemon curd, en tredjedel räcker mer än väl till en tårta. Men man kan spara den i kylen i en ren och väl tillsluten burk upp till en månad.

PS. Den uppmärksamme läsaren noterar att jag använt sicilianska keramikfat till både pistagenötterna och citronerna. Jag älskar verkligen siciliansk keramik. Om ni någon gång hamnar på Sicilien, så leta reda på en seriös keramikaffär. Ni kommer inte att ångra er.

Det här hänger hemma på min köksvägg.
Det här hänger hemma på min köksvägg.
2 thoughts on “Tårta med sicilianska smaker

Berätta vad du tycker!

