Budget · Primo piatto/primer plato · Sallader · Snabblagat · Spanien · Tapas och smårätter · Uncategorized · Vegetariskt

Sommarsallad #1: kikärter och tonfisk

kikärtssallad

Sommarmat ska vara fräsch, lättlagad och snabb. Tycker jag i alla fall.

Matiga sallader tillhör mina absoluta sommarfavoriter. Man kan variera dem i all oändlighet, beroende på humör och vad som finns i skafferiet.

Den här salladen har inspiration från Spanien. Där äter man mycket sallad på sommaren, gärna med ägg och tonfisk. Kikärterna är mitt eget påhitt, men man äter mycket baljväxter i Spanien. ”Det märks att du inte är spanjorska” sa min kompis i Madrid när jag bjöd henne på en av mina favoriter med kikärter. Jag lagade dem tydligen inte som det spanska köket påbjuder. Men vad gör väl det? Kikärter är goda, mättande och fulla med fibrer och annat bra för kroppen.

Så här blev min sallad häromdagen, för 4 personer:

  • 500g torra kikärter, kokta. Det blir nästan ett kilo färdigkokta.
  • 5 kokta ägg
  • 2 små burkar tonfisk
  • 1 mild lök
  • 4 tomater
  • några blad med romansallad
  • en nypa blandade, provencalska örter
  • lite salt
  • någon matsked olivolja

Och så gjorde jag på enklast möjliga vis:

Skär äggen, löken, tomaterna, och salladen i mindre bitar. Blanda ihop alla ingredienter i en skål.

Ät salladen som den är, eller med något tillbehör. Lite kallskuret, kanske?

Ta bort tonfisken, så blir det vegetariskt, och äggen så blir det veganvänligt.

 

7 thoughts on “Sommarsallad #1: kikärter och tonfisk

  1. Du har alltid bra och goda recept. Ska prova!
    Jag brukar gora en god pastasalld med kikartor:
    Koka fullkornspasta (jag foredrar), blanda med pesto, kikartor, korsbarstomater och rucola-sallad. Lika god ljummen som kall.

    Gilla

    1. Ja det låter gott det med! Vi föredrar ju glutenfritt i vår familj, och glutenfri pasta blir sällan god i sallad. Men rucola, så klart, varför tänkte jag inte på det? 😉

      Gilla

  2. Blir nästan lite sugen på att vara hemma och laga mat. Brukar också slänga i kikärtor i sallader, bra protein och barnen gillar det (och jag).

    Gilla

Berätta vad du tycker!

