Blandat · Livet i Italien · Samtidsspaning

Om mat och medmänsklighet

olivgren

Vad skulle du göra om det plötsligt började sova en uteliggare på parkbänken utanför din port? Precis bredvid barnens lekplats?

En bekant till mig som bor några hundra meter bort berättade nyss att de senaste nätterna har en man kommit och bäddat ner sig på en bänk utanför hennes hus, i parken just bredvid lekplatsen.

”Jag klarar inte av att se det” sa hon.

Och här hade berättelsen kunnat ta en helt annan vändning, med telefonsamtal till Carabinieri, utläggningar om ”rumäner” och hur man inte går säker på gatan längre.

Istället sa hon: ” Det är fördjävligt, så här kan det inte vara. Så jag tog med en tallrik mat ner till honom. Eller rättare sagt, jag skickade ner min sambo. Jag menar, jag visste ju inte om han var italienare, eller farlig eller så.” Jo, hon funderade lite i etniska banor hon med, men i slutändan spelade det ingen roll.

En människa som har mer som hjälper en människa som har mindre, eller kanske ingenting. En liten enkel gest, men ändå så stor. Medmänsklighet.

Det är i en sådan värld jag vill bo.

Berätta vad du tycker!

