Inspiration · Livet i Italien · Lyx · Tusca tipsar

La Fienatora – en restaurang med matglädje

OK, låt oss vara brutalt ärliga. Maten i Lazio är väldigt rustik, och den är ofta rent ut sagt tråkig på restauranger. Tycker jag i alla fall.

Antipasti som består av skinka och ost, och grillat kött som kan vara både lite bränt och torrt. Krutet brukar läggas på pastan, men den äter ju inte jag eftersom jag inte äter vete. Jag gillar helt enkelt inte att betala 15 euro för en trist köttbit utan tillbehör som jag lagar bättre själv för mindre än halva priset, eller för en tallrik kallskuret jag fixar hemma.

Men så ibland hittar man guldklimpar som höjer sig ur mängden. Guldklimpar som inte är nämnvärt mycket dyrare än de där andra tråk-restaurangerna. Då när man hittar de där måste man välja mellan att 1) hålla tyst och behålla en hemlis för sig själv, eller 2) basunera ut det för världen så att andra också får chansen att äta god, prisvärd mat ute på restaurang. Jag väljer ju givetvis det senare. Och det har jag gjort förr.

 

La Fienatoras terrass
Resterna av vår lunch på ett bord

 

Jag hittade den här restaurangen av en slump. Dottern var inbjuden på barnkalas, och kalaset hölls där. ”Flådigt ställe för barnkalas” tänkte jag. Sen visade det sig att pappan till födelsedagsbarnet gör underhåll på restaurangkök. ”Då ser du många olika kök” sa en av mammorna. ”Det är därför vi är här” svarade han.

Och det svaret passade mig perfekt. Jag letade nämligen efter en lokal för en födelsedagsfest. Och eftersom maten var både väldigt fint uppdukad och smakade väldigt bra bestämde jag mig för att höra mig för med ägaren.

Vi åkte dit för att proväta en lunch, och maken föll lika pladask som jag gjort. Antipastin var allt annat än tråkig. Pastan utsökt (hemgjord förstås), och lammet… lammet var ljuvligt.

 

Signora Patrizia, ägarinnan, visade oss köksträdgården där hon odlar sina egna, ekologiska, grönsaker till restaurangen. Och hon berättade att hon köper in vinet  från en vingård några hundra meter längre ner på landsvägen.  Lammen är hennes egna. ”Men vi har inte tid att göra våra egna salamikorvar längre, så de har vi fått ta bort”, sa hon. Hon plockade fram telefonen och visade mig lite foton från olika buféer hon gjort, och så givetvis ett foto på hennes maestro, hennes lärare för länge sedan som hon fortfarande har kontakt med.

”Mat ska vara sund, god, och vacker att se på” sa hon, och där fångade hon min matfilosofi på pricken. Allt är verkligen rigoröst hemlagat: hon bakar till och med sina egna grissini. Och det märks på kvaliteten på maten.

Behöver jag säga att min födelsedagsbuffet var utsökt, och i det närmaste helt vegetarisk, sånär som på lite skinka?

Det är inga problem att få glutenfri mat, eller mjölkfri för den delen. Men det är bäst att säga till när man ringer och bokar bord. De har öppet för lunch lördagar och söndagar, men ring och kolla om de inte kan bistå med middag också. Kvällstid  har de ofta evenemang, såsom bröllop eller födelsedagsfester.

Ni hittar restaurangen på internet, via er favoritsökmotor. Den ligger norr om Rom, mellan havet och Braccianosjön. Man måste ha bil, men ett besök är klart värt besväret.

Trädgården är härlig!
Trädgården är härlig!

Och så för sakens skull ska jag säga att jag har inte blivit erbjuden ersättning för att skriva det här, eller bett om att få det. Det är helt enkelt en restaurang som gör matbloggaren och den fd servitrisen i mig glad, mätt och på bra humör!

Jag avlutar med en liten dessert: ravioli gjort på ananas, med ingefärskräm (mjölkfri), dekorerad med jordgubbar. Mums!

La Fienatora 10

2 thoughts on “La Fienatora – en restaurang med matglädje

Berätta vad du tycker!

