Budget · Sallader · Uncategorized · Utflyktsmat · Vegetariskt

Sallad med linser och pesto

linssallad

Nog för att mina spanska vänner hävdar att man visst kan äta linsgrytor på sommaren så tycker jag att det är i mäktigaste laget när solen skiner och havet glittrar blått. Men linser är ju både gott och nyttigt, så jag hittade på en italiensksmakande sallad istället. Det blev toppen! Jag har provat ett par gånger under sommaren, och har hittat en balans jag gillar.

Det här tar jag:

  • (hem)kokta gröna linser (75 g torra linser per person). Köpta färdigkokta går ju givetvis utmärkt.
  • Pesto (köpt, jag ”fuskar”)
  • rucola
  • inlagda kronärtskockor
  • små tomater
  • parmesanost, hyvlad med osthyvel i fina flagor
  • mild lök (om jag har hemma)

Sen är det bara att blanda:

Blanda pesto med linserna tills du är nöjd. Börja med någon tesked, och fyll sen på. Blir det för mycket tar pestosmaken över helt. Skär tomat och lök i bitar (och kronärtskockan om du vill ha det i), blanda i rucolan och toppa med lite parmesanost.

Och som med all sallad är det bara fantasin som sätter stopp. Oliver, soltorkade tomater, svamp, vanlig sallad, ärtor, morot, mm, ja allt gott kan ju blandas i.

2 thoughts on “Sallad med linser och pesto

Berätta vad du tycker!

