Bakverk · Barnvänligt · Sött och gott

Chokladtårta med nutella

Hipp Hipp Hurra!
Hipp Hipp Hurra!

Idag fyller bloggen ett år, och det firar jag med tårta. Inte vilken tårta som helst, utan en kladdkaketårta med nutellasmörkräm. Kladdig och med just rätt balans mellan nutella och choklad. En riktig bomb!

Tårtan bakade jag till min ena dotters födelsedag i somras, men jag har liksom sparat den tills nu. Jag tyckte att tårtan var helt vansinnigt god och hade lätt kunnat äta hela tårtan själv!

Själva kakan är en brownie, och receptet kommer från boken Culinaria USA, men jag modifierar det lite:

  • 250 g osaltat smör
  • 5 dl socker (jag brukar bara ta 4 dl, det blir för sött annars tycker jag)
  • 4 stora ägg
  • 1,75 dl kakao (av bra kvalitet förstås)
  • 1/2 tsk bakpulver
  • 1/4 tsk salt
  • 2,5 dl mjöl (jag byter som vanligt rakt av med glutenfri mjölmix)

Gör så här:

  • värm ugnen till 175 grader
  • Smörj och bröa en kakform, jag tog en springform på 22 cm.
  • smält smöret
  • rör ner socker och sedan ett ägg i taget i smöret.
  • Tillsätt kakao, bakpulver och salt och vispa ordentligt.
  • Vänd ner mjölet
  • Häll smeten i formen och grädda tills en provsticka är torr. Ju högre form, desto längre måste kakan stå inne. Min kaka tog nästan en timme. Kom ihåg att det är mycket fett i den här kakan, så det kommer alltid att finnas smält fett på provstickan när kakan är varm. Tro inte att det är smet som inte stelnat. Börjar kakan bli lite bränd ovanpå, så läg på en bit folie.

Låt kakan svalna och gärna vila en hel dag.

Sen är det dags för smörkrämen. 

I normala fall tar jag 120 g smör och 250 gram florsocker, plus två teskedar kokhett vatten. Smöret ska vara rumsvarmt, minst, och mixas med florsockret med en elvisp. Häll inte i allt sockret på en gång, utan lite i taget. Det blir gärna en torr grynig massa. Då är det dags för vattnet, och vips så blir smörkrämen smidig och fin!

Ska man både fylla och spackla en tårta behövs nästan dubbel sats smörkräm.

När smörkrämen är klar är det dags för nutellan. Jag hade i säkert två generösa matskedar innan jag var nöjd. Klicka i lite i taget och smaka av tills du får en smak du tycker om.

Nu ska tårtan monteras. 

  • Skär tårtan i två delar, Det kan vara lite knepigt faktiskt med en så kladdig kaka som en brownie, särskilt om den är glutenfri. Ha tålamod och skär långsamt men målmedvetet med en sågtandad, lång kniv.
  • Smular det eller går sönder någonstans är det inte hela världen, det kan fixas med smörkrämen sedan.
  • Bred på ett generöst lager med smörkräm på den undre delen och lägg på andra halvan ovanpå.
Fyll i alla små håligheter.
Fyll i alla små håligheter.

Nu ska det spacklas. Hela tårtan ska spacklas med smörkräm så att sockerpastan får fäste ordentligt. Det ser så himla lätt ut när man ser ett proffs göra det, men så står man där själv med en massa smulor i smörkrämen, och så lossnar det bitar från tårtan och så vill man bara gråta.

Det jag har lärt mig är att man ska ha massor med smörkräm på spateln och sprida ut det i ett tjockt lager. Det är lättare att ta bort än lägga till!

Fyll i eventuella hål och ”limma fast” eventuella bitar som lossnat (det händer så lätt när man skär en glutenfri brownie…).

Behöver du göra mer smörkräm, så gör det. Till just den här tårtan gjorde jag även en omgång vanlig smörkräm för att fylla i eventuella defekter och för att göra själva kanten på tårtan lite tydligare. Nutellan i smörkrämen gjorde den lite lös, och då var det perfekt med en omgång utan nutella till det lite mer seriösa ”murararbetet”.

Spackla, skrapa av, och snygga till tills du är nöjd med resultatet. Ju slätare desto bättre.

Nu börjar jag bli nöjd.
Nu börjar jag bli nöjd.

Ibland kan tårtan behöva vila en halvtimme eller så i kylen så att smörkrämen stelnar lite.

Och så är det dags för dekorationerna. 

Ska man dekorera med sockerpasta finns det en aldrig sinande ström av hjälpmedel. Och det finns en liknande aldrig sinande ström av klipp på youtube för nybörjaren.

Det här använde jag mig av den här gången.
Det här använde jag mig av den här gången.

Jag färgar min sockerpasta själv, med handskar på händerna för att inte bli färgad jag med. Det finns färdig färgad sockerpasta att köpa.

Det är en konst att få det snyggt. Man får inte vara snål och kavla för tunt, jag har lärt mig att proffsen gärna har upp till en halv centimeter tjock sockerpasta på sina tårtor.

Kavla med silikonkavel och silikonmatta. Det fastnar annars. Och så måste man ”mjöla” både kavel och matta med maizena eller florsocker lite titt som tätt, annars fastnar det.

När man lagt den på tårtan, fått den snygg och putsat av kanterna (och svettats och svurit lite), är det dags att liksom få den helt len. Och det gör man bäst med ett verktyg som ser ut som ett strykjärn, en så kallad smoother (den syns på bilden ovan). Den gör mirakel. Gnid försiktigt över hela tårtan så att eventuella ojämnheter plattas till.

Nytäckt, men med lite ojämnheter.
Nytäckt, men med lite ojämnheter.

 

Här kan det vara bra att ha lite Crisco tillhands. Crisco är en ”vegetable shortening” som jag inte vet vad det heter på svenska (ursäkta utvandrarens dåliga kunskaper i modersmålet 😉 ). Det är ett fett helt enkelt, som är ett mirakel om det börjar bli lite sprickor i sockerpastan. Smeta på lite lite, och så på med smoothern igen. Men ta det försiktigt.

 

Sen är det dags att dekorera. Tålamod behövs. Och en liten pensel och lite vatten att limma fast dekorationerna med.

Stenar, alger och min handgjorda sjöhäst.
Stenar, alger och min handgjorda sjöhäst.

 

Så, nu är den klar! Dags för födelsedagsbarnet att få sin tårta!

chokladtårta 6

Sanden? Den gjorde jag av farinsocker, stött i en mortel.

11 thoughts on “Chokladtårta med nutella

  1. Grattis i efterskott! Superfin tårta, det är kul att jobba med sockerpasta och inte alls så svårt som man skulle kunna tro (fast jag har aldrig lyckats att få mina tårtor så fina som den här, måste nog ha lite mer tålamod än vad jag har!).

    Liked by 1 person

  2. WOW så fin! Och tack för den pedagogiska genomgången om hur du gjorde 🙂 Vart köper man godaste sockerpastan??

    Gilla

    1. Tack!
      Jag måste erkänna att jag köpte min sockerpasta i Madrid (La Tienda Americana för mina spanska läsare).
      Den här gången var det PME (ett brittiskt märke) som kostade 14 euro för 2,5 kg.
      Jag gillade den, både att arbeta med och att äta. Men det är ju inte så där himla gott med sockerpasta, egentligen om sanningen ska fram. Tycker jag. Men snyggt blir det! 😀

      Gilla

      1. Tack för snabbt svar! 🙂 Jag håller med dig om smaken. 🙂 Hört om vissa märken som man varnas för till och med. Kunde vara kul att testa att jobba med detta någon gång, det är helt nytt för mig. Vill gärna testa denna tårta men kanske skippa att klä in i sockerpasta. Köra någon frosting på toppen kanske och dekorera med figurer av sockerpasta, lite Halloweentema….funderar. 🙂

        Gilla

Berätta vad du tycker!

