Puglia · Tapas och smårätter · Tillbehör · Vegetariskt

Fänkål i balsamvinäger

Det höll på att ta slut innan jag fick upp kameran...
Det höll på att ta slut innan jag fick upp kameran…

I Italien, och särskilt Puglia, äter man ofta rå fänkål som en aptitretare. Jag måste erkänna att jag inte är så förtjust i just fänkål, jag gillar helt enkelt inte anissmaken.

Men, så ibland så stöter jag på fänkål som är sådär jättegott. Ugnsgratinerad, till exempel.

Igår var vi och åt på en typisk pugliesisk restaurang, eller snarare en restaurangversion av de otaliga köttbutiker som även fungerar som enklare grillhus där nere, särskilt i området kring Martina Franca. Det är alltså köttbutiker som även har en stor vedeldad ugn där de grillar kött. Man kan ofta äta på plats, eller ta det färdiggrillat med sig hem. Fiffigt, eller hur?

Innan vi fick in vår mat ställde de fram lite aptitretare, bland annat tunt skivad fänkål toppad med lite olja, salt och balsamvinäger.

Vem hade kunnat tro att en sån kombination skulle vara så lyckad? Det var jättegott!

2 thoughts on “Fänkål i balsamvinäger

Berätta vad du tycker!

