Dryck

Lagerbladslikör

lagerbladslikör 2

Vi hade sicilianska vänner hemma på lunch för ett tag sedan, och vi pratade givetvis om mat. Frun berättade hur hennes mamma brukade göra likör på lagerblad. Tror ni jag kunde motstå frestelsen?

Lagerbladslikör dricks som en digestivo, dvs som en liten hjälp åt matsmältningen efter maten. Den är väldigt aromatisk, lite kryddig, och med en helt egen karaktär. Den gör sig utmärkt efter ett svenskt julbord, en påskbuffet eller varför  inte midsommarsillen.

Man ska helst använda färska blad, resultatet blir bäst då, men det går att ta torkade också. Använder man färska lagerblad fälls klorofyllet ut och likören blir grön. Använder man torkade blad blir drycken i princip helt klar. Jag som har ett eget lagerträd som växer så det knakar, jag tog givetvis färska blad.

OBS: Tar man färska blad så ska de inte vara späda, utan de äldre, lite mer läderartade.

Nyskördat.
Nyskördat.

Precis som när jag gör limoncello så använder jag italiensk 95% sprit. Prima vara. Buon Gusto heter den, god smak. Jo jag tackar jag…

Gör så här:

  • Lägg 30 lagerblad i sprit. Låt det dra en vecka. Sila av. Blanda med sockerlag. Häll på flaska.
  • Har du sån där stark sprit ska det vara 250 ml alkohol.
  • Sockerlagen görs på 0,5 liter vatten och 350 g socker. Koka upp vatten och socker, och låt det svalna ordentligt, sen är lagen klar att användas.
  • Låt likören stå och mogna någon vecka. Den klargröna färgen blir så småningom lite mer brun, det är helt normalt.
Alkoholen drar ut klorofyllen: jämför med det färska bladet!
Alkoholen drar ut klorofyllet: jämför med det färska bladet!

När jag räknade på proportionerna för svensk systembolagssprit kom jag fram till följande:

  • 400 ml brännvin special (60%)
  • 350 g socker
  • 3,5 dl vatten

Skål!

lagerbladslikör 1

2 thoughts on “Lagerbladslikör

Berätta vad du tycker!

