Bakverk · Barnvänligt · Sött och gott

Apelsinpaj

 

Apelsinkaka 1

Frasigt pajskal och apelsindoftande äggtoddy i skön förening. Med lite florsocker pudrat ovanpå blir det nästan som konfekt. Det doftade som en siciliansk apelsinlund hemma när den stod i ugnen. Ljuvligt gott!

Det här receptet har jag hittat i en bok om citroner. Originalet har ju givetvis citron istället för apelsin som smaksättning, men jag kunde inte låta bli att prova när jag hade svågerns obehandlade apelsiner hemma.

Jag har gjort om receptet lite, eftersom pajdegen i originalreceptet alltid smälter till en enda gegga. Nu blev den just så där som en pajdeg ska vara: frasig, men inte fragil, och den håller formen perfekt. Det är samma pajdeg som till crostata.

Ingredienter till pajdegen: 

  • 300g mjöl, jag använde glutenfritt (Schärs mix C vid just det här tillfället)
  • 100g socker
  • 100g smör
  • en tesked bakpulver
  • ett ägg plus en äggula

Ingredienter till fyllningen:

  • 3 medelstora ägg
  • 2 dl socker
  • 0,5 dl mjöl (vetemjöl eller glutenfri mix)
  • finrivet skal av en apelsin
  • 5 msk apelsinsaft

Apelsinkaka 3

Gör pajdegen så här: 

  • Mät upp de torra ingredienserna i en bunke, och lägg i smöret i små tärningar, nyp ihop det hela ganska snabbt. Det blir en smulig torr mjölblandning
  • Häll i ägget och äggulan och knåda ihop till en deg. Nu kan det bli ganska kladdigt, särskilt om det är varmt i köket eller om man har glutenfritt mjöl. Skrapa i sådana fall av så mycket deg av händerna det går, och ställ in bunken i kylen ca en halvtimme.
  • Ta ut degen och knåda ihop den till en fin boll. Lägg den i plastfilm och låt vila minst en halvtimme till. Gärna längre om du använder glutenfritt mjöl, för det sväller lite.
  • Kavla ut ca 2/3 av degen och lägg i en pajform. Jag använde min på 22 cm i diameter, men degen räcker till en på 26 cm om du kavlar lite tunt. Det kan vara svårt att kavla en glutenfri deg. Använd majzenamjöl på bakbord och kavel. Jobba snabbt och lägg in den deg du inte använder i kylen.
  • Snygga till kanterna på degen. Det är bra om pajen invändigt blir i alla fall 4 cm hög.
  • Förgrädda skalet i 200 graders värme i ca 12 minuter.

Gör fyllningen så här:

  • Vispa ägg och socker pösigt.
  • Tillsätt mjöl, apelsinsaft och det rivna skalet.
  • Häll fyllningen i det förgrädade pajskalet, gärna precis ända upp till kanten. Man får inte darra på handen när man ställer in pajen i ugnen sedan…
  • Receptet säger att kakan ska stå inne i ytterligare 10 minuter. Det stämmer inte alls, utan det brukar gå åt minst 20, i alla fall med min ugn och en 22 cm form.
  • Kolla efter tio minuter. Skaka formen lite. Fyllningen ska precis ha stannat, dvs inte dallra när den blir skakad. Min kaka får alltid en fin gyllenbrun färg och är klar när färgen är som mest perfekt.
  • Låt kakan svalna och pudra över lite florsocker innan servering. Jag själv brukar hoppa över just florsockret för jag gillar inte när det blir för sött. Men det blir snyggt!

Apelsinkaka 2

 

Tips och tricks och annat: 

Man kan givetvis använda en avlång eller fyrkantig form och skära små rutor. 20×25 cm är en bra storlek.

Byt gärna ut apelsinen mot citron. Det blir en fräsch sommarkaka.

Boken kakan kommer ifrån heter Citron av Lotte Möller. Hon säger att receptet kommer från Anna Bergenström, så det får vi tro på.

Och just den här kakan dedikerar jag till Solveig, som så generöst guidade en flock svenskar boendes i Romtrakterna (inklusive mig) i vatikanmuseerna på sin fritid. Jag ska blogga om det besöket en annan gång.

 

3 thoughts on “Apelsinpaj

Berätta vad du tycker!

