Dryck · Sött och gott · Uncategorized

Myntasaft – sciroppo alla menta

Mynta 1

Himmel så gott! Fräscht och svalkande i sommarvärmen.

Mynta är ett ogräs. Det växer som tusan och sprider sig överallt. Men det är ett gott ogräs.

Jag gillar inte att slänga bort prima vara, så nu när jag ansade i min egen rabatt gjorde jag saft på det jag rensade bort. Resultatet blev toppen!

Det kan vara lite i mäktigaste laget att dricka som det är, men är jättegott som drinkbas, eller varför  inte blandat med lite selzervatten, ungefär som de gör i Catania på Sicilien. Där flockas folk kring dryckeskioskerna och dricker bubblande saft heta sommarkvällar.

De foton jag sett av myntasaft har alla visat en klargrön vätska. Min oxiderade direkt och blev brun. Men den smakar mynta så det står härliga till.

Grundreceptet är busenkelt:

  • 1 del myntablad
  • 10 delar socker
  • 10 delar vatten.
  • Lite rivet skal från en citron

Jag hade 50 g myntablad och tog således 500g vatten och 500 g socker. Och rivet skal från en halv citron.

  • Mixa myntan med hälften av sockret.
  • Koka upp resten av sockret med vattnet.
  • Ta av sockerlagen från värmen och häll i myntamixen och citronskalet i kastrullen.
  • Täck over och låt det svalna. Nu ska det stå i minst tre timmar. Jag lät det stå över natten.
  • Sila i silduk. Jag har ingen, så jag tog en ren nylonstrumpa.

Häll upp i en nydiskad, steril flaska.

Mynta 2

4 thoughts on “Myntasaft – sciroppo alla menta

Berätta vad du tycker!

