Livet i Italien · Råvaror

Kapris

Kapris 8

Jag tycker att kaprisblomman är vansinnigt vacker. Hade jag vetat hur den såg ut när jag gifte mig hade jag försökt få sådana i min brudbuket. Klart originellt…

Kaprisen blommar för fullt på slottet här hos oss, och jag njuter i fulla drag.

Kapris 5

Det här inlägget samskriver jag med min bloggkollega Helena som bor på Sicilien. Vi tycker båda att bloggar på svenska ibland är lite individualistiska och inte riktigt interagerar med andra. Trist tycker vi, och det vill vi försöka ändra på lite. Så vi samskriver båda om kapris, jag om själva plantan och hon bjuder på ett härligt recept. Gå gärna in på hennes blogg, hon har en massa trevlig mat, och så får man en inblick i hennes vardag med två busiga tvillingar i en liten stad vid Messinasundet.

Flinka fingrar rensar nyplockad kapris
Flinka fingrar rensar nyplockad kapris

Men nu åter till kaprisen. Det man äter är faktiskt kaprisblommans knopp. Den rensar man och lägger i salt. Mina svägerskor brukar plocka och lägga in varje år.

De har lite olika form, knopparna.
De har lite olika form, knopparna.

Den större salladskaprisen är kaprisfrukten, så man får inte ta alla knopparna…

Kaprisfrukt
Kaprisfrukt

Min kompis från Messina hävdar att den bästa kaprisen kommer från de eoliska öarna strax norr om Sicilien. Lipari är tydligen extra bra för kapris. Annars är Pantelleria, mellan Sicilien och Tunisien en typisk kaprisort. Torrt, sol och mycket kalksten att växa i.

Kapris 6

Vill ni laga något nytt med kapris, så kika in hos Helena, hon har ett bra förslag…

8 thoughts on “Kapris

  1. Åååå jag har en som växer alldeles vid knuten. Men jag är så osäker på när och vad jag ska plocka. Den är i full blom men några små knoppar finns, fast jag har hört att man inte ska plocka dom för sent, alltså när de är på väg att blomma ut. Vet du ungefär hur lång tid det tar från blomma till bär?

    Gilla

      1. Vi är på väg till Sverige så jag gav mig på busken idag och hittade både knoppar och bär 😀 ska lägga dem i salt (från Döda Havet förståss) och hoppas de överlever resan! Tack som alltid för inspirationen!

        Liked by 1 person

  2. Älskar kaprisblommor, de är verkligen så fina. Kaprisfrukten …not so much. Ungarna äter kapris som om de vore russin, maken likaså men jag plockar bort dem om jag kan.

    Kul med bloggsamarbete, ska genast titta in på Helenas blogg.

    Liked by 1 person

Berätta vad du tycker!

