Bakverk · Spanien

Tarta de Santiago – spansk kladdkaka med mandel

Min hembakta...
Min hembakta…

Kladdig, nästan lite seg, gluten- och mjölkfri, med lite tuggmotstånd. En absolut favorit hemma hos oss!

Tarta de Santiago är ett spanskt litet mästerverk. Kakan kommer från Galicien i nordvästra Spanien, ovanför Portugal. Här ligger staden Santiago de Compostela, där man anser att Aposteln (Sankt) Jakob ligger begravd. Kakan, och staden, har fått hans spanska namn.

Små santiagokakor i ett skyltfönster
Små santiagokakor i ett skyltfönster

En gång i tiden var detta en lyx som var få förunnat, idag är jag glad att den är så lättbakad att man kan sno ihop den lite när som helst.

Man behöver:

  • 150 g skalade mandlar
  • 150 g socker
  • 3 ägg (mellan eller små)
  • 0,5 tsk kanel (knappt)
  • Rivet skal av en halv citron
  • Lite smör/margarin att smörja formen med

Gör så här:

  • Sätt på ugnen på 180 grader, och rosta mandlarna lätt på en plåt medan ugnen blir varm.
  • Låt mandeln svalna och mixa den sedan till mjöl. Låt gärna en del av mjölet vara lite grovt, så det blir lite tuggmotsånd.
  • Vispa ägg och socker tills det nästan blir vitt och pösigt. Alltså: inte för länge, det ska knappt börja ljusna. En del tycker att man knappt ska vispa alls.
  • Blanda mandel, citronskal och kanel i en bunke, och vänd sedan ner det i äggsmeten. Blanda ordentligt, men inte överdrivet mycket.
  • Häll i en smörad 26 cm form och grädda i 15-20 minuter. Testa med en sticka. Stickan ska vara utan smet, men inte helt snustorr.

Vill man nu vara lite extra snitsig så bildgooglar man fram ett Cruz de Santiago, skrivet ut det och klipper längs konturerna. Lägg korset på den svala kakan och pudra generöst med florsocker. Ta försiktigt bort papperskorset, och: hepp, så snyggt!

På en restaurang i Vigo
På en restaurang i Vigo

Tips och tricks:

  • Ta inte för stora ägg, det blir lite för mycket vätska i smeten då. Välj helst medelstora ägg.
  • Vispa inte för mycket, det blir alldeles för luftigt och inte alls så kladdigt då.
  • Ta en stor form, 26 cm. Tar du en mindre blir kakan för hög och gräddas inte jämt.
  • Ta det försiktigt med kanelen och citronskalet. Smakerna ska absolut inte ta över kakan, utan bara förhöja mandeln.
  • Man kan hoppa över att rosta mandeln, men det blir liksom lite lite bättre om den är rostad.
I ett gathörn i Santiago de Compostela
I ett gathörn i Santiago de Compostela

Ibland kan man se Tarta de Santiago med ett tunt pajskal. Så fick vi den serverad på ett fik i just Santiago de Compostela. Men de flesta recept är utan. Vilket ju passar förträffligt för oss som äter glutenfritt.

Nästan helt uppäten, med tunt pajskal
Nästan helt uppäten, med tunt pajskal
4 thoughts on “Tarta de Santiago – spansk kladdkaka med mandel

  1. Hej Jessica!

    Idag kommer jag med den kakan till mina elever som mina barn och jag lagade igår. Jag tycker att den kaka är en bra representation om spanska dessert eftersom den är enkelt för att göra och jättegod.

    Ha en solig dag!

    Pablo – Soleado.se

    Gilla

      1. Hej Jessica!

        Jag tycker att den kakan är jättegod för en fika.

        Jag läste en gång att spanska affärer säljer 10 miljoner om den kakan varje år bara till turister, varför det? Det är enkel svar: Kakan är massa god!

        Ha en solig lång helg!

        PAblo – Soleado.se

        Liked by 1 person

      2. Hej Jessica!

        Mina elever gillade mycken kakan och de vill att vi ska laga den kakan en gång till på hemkunskapen, men jag pratade med dom för att laga Apelsin- mandelkaka från Nerja – Pastel de naranjas y almendras [ http://soleado.se/apelsin-mandel-kaka-fran-nerja-spanien/ ]. Jag tycker att mandelkaka är en bra smaksensation men jag tycker att det är bättre med apelsin.

        Ha en solig dag!

        PAblo – Soleado.se

        Gilla

Berätta vad du tycker!

