Jul · Sverige

Glögg

Glögg 1

Jag kokar alltid egen glögg. Egentligen är det av nödvändighet, men jag tycker faktiskt att det blir godare så.

Det är  inte alls svårt, och det bästa är att man själv kan reglera hur sött och kryddigt det ska bli.

Det tar ungefär en timme, för det ska stå och dra en stund. Men sen är det klart. Under tiden sprider det sig oemotståndliga dofter i köket.

Första gången jag kokade glögg var på kontoret i Sarajevo. Min finske chef tyckte vi behövde ett rejält glöggkalas, så det var ju bara att börja koka. Behöver jag säga att han ”piffade till den” med en rejäl skvätt Koskenkorva?

Sedan dess gör jag det varje år. Mest för att IKEAs glögg är så väldigt söt (vilken tur att det finns, ändå, för oss utvandrade), men även för själva känslan och doften.

Glögg 3

 

Till en flaska vin brukar jag ta:

  • 2 kanelstänger
  • 1 bit torkad ingefära (inte färsk!)
  • 1 pomeransskal
  • 1 tsk kardemumma
  • 1 dl socker

Sen gör man så här:

  • Häll upp vinet i en kastrull
  • Lägg i alla kryddorna
  • Häll i hälften av sockret
  • Värm upp hela härligheten. Värmen gör att kryddornas essentiella oljor fäller ut och ger smak. Men det ska absolut inte koka!
  • När det nästan kokar, stäng av plattan. Låt det stå och dra minst en halvtimme. Rör lite då och då.
  • Smaka av: är det rätt mängd socker? Sockermängden beror ju helt på vilket vin man har och vad man själv gillar.
  • Värm upp glöggen igen, och låt det dra ytterligare en halvtimme ungefär.
  • Undert tiden: rör, smaka av, kolla sockerhalten.
  • Sila av och häll upp i ett snyggare kärl, gärna ett som håller värmen bra eller värms med ljus under.

Glögg 2

Berätta vad du tycker!

