Uncategorized

Att sno någon annans blogginlägg

Ni anar inte hur ofta bloggare hittar sina blogginlägg, i princip identiskt återgivna med bilder och allt, hos andra. Man blir så arg så arg.

Ingen har copyright på recept, men däremot på texten och på bilderna. Man får alltså sno någon annans recept, rakt av, men inte texten runt omkring, och inte fotona.

Men det är redigt oärligt att återge någon annans recept rakt av utan att ange källan.

Bloggkollegan Frida Skattberg är en som har råkat ut för detta, och nu ryter hon till. Helt rätt, enligt mig.

Frida skriver bland annat så här:

Om du tror att du ska få fler besökare för att du kopierar populära recept så kan jag lova dig att du tror fel. Du kommer snarare förlora läsare på det. För det finns väl ingen som vill läsa en blogg skriven av någon som kopierar de större bloggarnas recept och sedan inte talar sanning?

Uppge källan till receptet och sprid kärlek i bloggvärlden. Det behövs verkligen! Och bakning är kärlek.

Jag har ju en fot inom akademin, och hos oss är det helt normalt att ta idéer och text från andra, MEN man anger alltid källan. Annars är det plagiat. Det borde vara normalt även i bloggvärlden.

Att göra så här, däremot, är inte OK:

Men igår kikade jag in på en blogg eftersom att jag fått SÅ många mail om att det nästan bara är mina recept på denna blogg. Jag tänkte att det inte kan vara sant, vem skulle göra något sådant? I alla fall så kikade jag in och fastnade direkt. Jag satt länge, länge och kikade igenom denna blogg. Och jag hittade ett tjugotal recept på denna tjejs blogg som jag är skapare till. Även ifall det var ändrat till 1 3/4 dl naturell yoghurt istället för 1 3/4 dlfilmjölk i något recept så är det ändå mitt recept i grund och botten. Förstår ni? Ett tjugotal blogginlägg på en bakblogg med recept från min blogg, utan att ens nämna att det kommer ifrån mig. Hur tror ni att det känns?

 

Frida är inte ensam om detta.

Jag vill uppmärksamma er läsare om problemet. Säg gärna till om ni ser något som verkar kopierat på någon annans blogg. Kommentera gärna där direkt. För det är osnyggt, oärligt och sprider enbart iritation.

Och när ni ändå är i farten, bli gärna inspirerade av Fridas härliga recept!!

/Jessica

4 thoughts on “Att sno någon annans blogginlägg

  1. Jag har också varit med om detta så det är inte bara inom receptvärlden! Där min bild som jag själv har gjort i Illustrator bara har tagits och jag upplever att mycket av min text och upplägg har bara kopierats och sedan byggts vidare på. Detta har gjorts av en författare!!! Bilden togs bort och hon gjorde i stället en liknande egen, texten är ju svårare att komma åt.

    Jag försöker vara noga med att skriva var jag hittat bilden som jag lånar, ibland missar jag men jag försöker då att skriva att jag har lånat den men glömt var. Äran är inte min.

    Gilla

    1. Glömde skriva att vad som gör det ännu värre är att hon har långt fler besökare än mig och får många uppskattningar, jag känner emellanåt att hon får min ära. Saker som jag har lagt ned massor med timmar på …

      Jag är absolut inte en avundsjuk människa men det där blir jag arg på!

      Gilla

  2. Jag håller med dig. Varför ska det vara så svårt att låta andras grejer vara? Hittar man något fint kan man ju faktiskt länka dit istället och säga något snällt, tex ”titta vilken god bulle/fin bild/vacker dikt”, och kanske även tillägga ”jag blev jätteinspirerad och gjorde det här tack vare det inlägget”. . Bloggkärlek kallas det för, och det behövs det mer av, snarare än tvärtom.

    Gilla

Berätta vad du tycker!

