Tapas och smårätter · Tillbehör · Vegetariskt

Karamelliserad rödlök med fetaost

rödlök med fetaost 3

Sött, salt och syrligt i härlig kombination.

Det här är en av min mans absoluta favoriter. Vi brukade se en liknande variant på menyer i Spanien, fast med chèvreost. Men jag tycker att chèvre lätt smakar för mycket get, särskilt om den blivit uppvärmd, så vi tar fetaost istället.

Vi äter det gärna som en förrätt, eller som ett tillbehör till en lite lyxigare köttbit.

Man behöver:

  • 1 liten rödlök per person
  • Knappt 50 g fetaost per person
  • ca 1 tsk socker per person
  • Lite olja/smör att fräsa löken i.
  • Salt
rödlök med fetaost
Fräst, mjuk, karamelliserad med inte bränd…

Gör så här:

  • Skala och dela löken mitt itu. Skär löken i tunna skivor.
  • Fräs löken på medelvärme med lite olja eller smör (jag använder olivolja). Löken ska mjukna och bli genomskinlig, men inte bränd. Salta lite lätt.
  • Häll på sockret, och höj temperaturen. Rör ordentligt. Nu smälter sockret och löken blir karamelliserad. Löken ska ta färg, men absolut inte bli bränd.
  • Häll över löken i en ugnssäker form, gärna i portionsformar, en till varje person.
  • Smula över fetaosten.
  • Ställ in i varm ugn, ca 210 grader i ungefär 10 minuter tills osten fått färg. Går det lite trögt brukar jag sätta på varmluftsfunktionen de sista minuterna för att ge lite extra färg.
rödlök med fetaost 2
Smula över fetaosten

Ta ut ur ugnen och servera genast.

Rödlök och fetaost 4

3 thoughts on “Karamelliserad rödlök med fetaost

  1. Ser jättegott ut! Skall prova det då jag ofta använder just fetaost i matlagningen. Jag brukar göra en liknande variant med rödbetor…..skär dem i skivor, har litet olivolja och salt på dem och smular sedan fetaost över och in i ugnen så det får litet färg. Inte för mycket salt på betorna då ju osten har sin smak!

    Gilla

Berätta vad du tycker!

