Bakverk · Sött och gott

Brownies

Brownie 3

Brownies är den ultimata chokladkakan tycker jag. Lättbakad, saftig och en alldeles utmärkt variant av kladdkakan. Kladdig, men genomgräddad.

Ibland använder jag faktiskt brownie som tårtbotten. Mäktigt, men vansinnigt gott!

Jag bakar som vanligt min brownie glutenfri, och med enkla medel blir den även mjölkfri! Det här är ett av de bakverk där jag alltid byter ut vetemjölet rakt av mot glutenfri mix, och hittills har det blivit bra varenda gång.

Originalreceptet kommer från boken Culinaria USA, men jag har modifierat det lite, bla har jag dragit ner på sockret. Det är ett bra och flexibelt recept som ligger som bas till bla saffranskakan och mandelblondien med hallon. Man kan alltså våga sig på att experimentera lite själv med detta recept om man är på humör.

Brownie 2

Man behöver:

  • 250 g smör (eller mjölkfritt margarin)
  • 4 ägg
  • 3,5 dl socker
  • 2,5 dl mjöl (vetemjöl eller glutenfri mix, gärna med mycket protein i, tex Schärs mix B)
  • 1,75 dl mörk kakao
  • en nypa salt
  • 0,5 tsk bakpulver
  • 1 tsk vaniljsocker

Brownie 1

Gör så här:

  • Smörj och bröa en form på ca 25×35 cm, eller en rund på ca 23 cm.
  • Smält smöret.
  • Vispa ihop smör och socker.
  • Vispa i ett ägg i taget.
  • Blanda de torra ingredienterna i en skål eller en påse.
  • Häll i mjölblandningen. Vispa försiktigt, eller ännu hellre: vänd ner mjölblandningen med en slickepott.
  • Häll smeten i formen och grädda i 175 grader i ca 30 minuter.

Håll koll på kakan under tiden! Alla ugnar är ju olika, och beroende lite på vilken form man använder så kan det gå fortare än en halvtimme, eller så behövs det mer tid. Prova med en potatissticka, den ska vara utan smet när kakan är klar. Lite kladdig är nog stickan även om kakan är klar, för det är rätt mycket smör i kakan. Vill man ha den väldigt mäktig och kladdig så ska man ta kakan ur ugnen när smeten fortfarande fastnar på stickan (men är nästan helt klar). Men som sagt, den här är kladdig och saftig även när den är helt genomgräddad.

Jag brukar skära upp den i små rutor och äta dem som de är, annars är vaniljglass ett klassiskt tillbehör.

Brownie 4

Berätta vad du tycker!

