Råvaror · Vegetariskt

Pumpa: inspiration och recept

Pumpa
En vacker skiva pumpa

Nu är äntligen hösten här! Jag är verkligen höstmänniska och älskar färgerna, den höga klara luften, regnet som smattrar mot fönstret.

Ugnsrostad pumpa med oxfilé.
Ugnsrostad pumpa

Och så älskar jag all mat som man inte orkar med i sommarvärmen men som nu passar perfekt. Nyskördat, i överflöd.

Pumpakärnor i ugnen.
Släng inte kärnorna!

Här har jag samlat mina pumparecept på ett och samma ställe. Det finns så mycket man kan göra med den, allt från soppor, till pasta, till risotto, till kaka.

Passa på nu, när den är som bäst: den är både god och nyttig, så det är verkligen dumt att bara göra pumpalyktor av dem.

Pumpa med lök, oliver och russin.
Pumpa med lök, oliver och russin.

Här har säsongen just börjat, så jag kommer få anledning att fylla på med fler härliga recept!

Crostata
Paj full med härlig pumpamarmelad!

Recepten hittar du i länkarna

Risotto med pumpa

Pumpa med höstgrönsaker från Syditalien

Ugnsrostad pumpa

Rostade pumpakärnor

Italiensk pumpapaj, inklusive recept på pumpamarmelad

2 thoughts on “Pumpa: inspiration och recept

  1. Åh vad smarrigt allt låter! Jag vill laga mer mat med pumpa, för det är verkligen gott! Ibland gör jag en rätt med honungsrostad pumpa, granatäppelkärnor och feta. Bästa!

    Gilla

Berätta vad du tycker!

