Bakverk · Sött och gott

Saftig citronkaka med mandeltouch

Solgula, fräscha och goda!

Jag älskar citroner! De är så härligt gula och vackra.  Jag har dem gärna i en skål eller på ett fat som dekoration hemma, och använder dem ofta i mat eller en kaka.

De godaste kakorna är de som inte blir så snygga. En saftig blondie skuren i helt vanliga rutor, till exempel. En blondie är inget annat än en brownie utan kakao, dvs den är blond.

Jag har gärna mandelmassa i när jag bakar en blondie, för det ger lite ”tyngd” åt kakan, och gör den saftigare. Mandeln ger dessutom en härlig aromatisk underton. Och den gifter sig väldigt bra med något syrligt. Citron till exempel. Eller hallon.

Solkyssta citroner på sicilianskt fat

Jag bakar i princip bara citronkakor när jag har garanterat obesprutade citroner hemma. Då vet jag att skalet kan användas utan problem.

Allra oftast kommer de citronerna från svägerskan nere i Puglia. Jag har planterat ett citronträd här i vår trädgård, men det bara vill inte växa. Jag tror att både jordmånen är helt fel, och att det blåser för mycket. För citronträd är känsliga för drag.

Svägerskan däremot, har ett präktigt träd som ger små, fina och väldigt saftiga citroner. Eller rättare sagt, hade. Vila i frid, kära träd.

Minns ni att det var så kallt och snöade sådant i Sydeuropa i januari att det saknades grönsaker i affärerna även i norra änden av kontinenten? Här i Rom var det kallt och grönsakerna frös ihjäl på åkrarna. Ingen sallad, ingenting. Bara kål i 2-3 veckor.

Där nere i Puglia snöade det så illa att skolorna var stängda i en vecka. En meter snö kom det, och det är de verkligen inte vana vid. Oftast kommer det någon centimeter en eller två gånger om året, och de töar bort ganska direkt.

Men i år låg snön kvar länge, tung och blöt.  Inte bara blev folk av med allt som växte på fälten och priserna sköt i höjden. Svägerskans citronträd klarade inte av den tunga snön utan klövs mitt itu av de nedtyngda grenarna! Ve och fasa!!

Svägerskan har inte kommit över det ännu, och jag vet ju att numera måste jag gå och köpa dyra obesprutade citroner snarare än att ha ett näst intill aldrig sinande förråd hemma.

Så läs receptet med andakt. Det är bakat på sista skörden.

Man behöver:

  • 250 g smör
  • 3 dl socker
  • 4 ägg (medelstora-stora)
  • 4 dl mjöl (vetemjöl eller glutenfri mix)
  • 0,5 tsk bakpulver
  • 0,5 krm salt
  • 50 g mandelmassa (plus eventuellt ett par droppar bittermandelolja)
  • 2 små citroner eller en större

Gör så här:

  • Smält smöret och låt det svalna lite.
  • Tvätta citronerna ordentligt och riv skalet fint. Pressa ur saften. Man behöver ca 0,5 dl. Lite mer, lite mindre, det är inte jättenoga.
  • Vispa smör och socker till en krämig konsistens. Det tar några minuter
  • Tillsätt ett ägg i taget. Vispa emellan varje ägg, men inte mer än att ägget blandas ner i smeten.
  • Riv mandelmassan grovt och rör ner i smeten. Tillsätt lite bittermandelolja om du vill ha lite extra mandelsmak (det vill jag…)
  • Blanda mjöl, bakpulver och salt ordentligt i en påse. Vänd ner det i smeten med hjälp av en slickepott. Vispa inte, utan rör ned mjölblandningen. Blanda ordentligt, men försiktigt, till en jämn smet. Vispar man för mycket beter sig kakan konstigt i ugnen.
  • Häll upp i en rektangulär form  ca 25×35 cm.
  • Grädda i 175 grader i 20-30 minuter. Tiden beror givetvis på ugnen, alla är olika. Det brukar ta ca 25 minuter för mig.
  • Kolla att den är klar med en provsticka. Stickan blir inte helt torr, smöret i smeten är ju smält. Men det ska inte komma upp ogräddad smet på stickan.

Låt kakan svalna och skär upp den i rutor. Pudra gärna lite florsocker över, det blir fint till serveringen.

Nypudrade med florsocker
2 thoughts on “Saftig citronkaka med mandeltouch

Berätta vad du tycker!

