Barnvänligt · Fågel och kyckling · Secondo piatto/segundo plato

Kyckling värdig en sultan

Det finns mat som liksom är kärlek vid första ögonkastet. Det här är ett sånt recept.

Inspirationen har jag fått Chef Ramzis osmanska kyckling, eller ”alla våra marinaders moder” som han uttryckte det . Chef Ramzi är en libanesisk TV-kock som är storkändis i Mellanöstern. Hans mysiga kokbok finns på svenska, hos ICA förlaget, och jag blir jätteinspirerad av att bläddra i den. Den här kycklingen kommer tydligen från det osmanska hovet, så jag kallar det helt enkel för Sultanens kyckling.

marinerad kyckling 3

OK, jag ska erkänna allt redan här: jag är mycket svag för det turkiska köket. Eftersom mitt yrke leder mig till Balkan, så har jag haft anledning att djupdyka i allehanda turkiska läckerheter, och det här är faktiskt en ny favorit. Jag hade aldrig gissat att senap skulle vara en del av ett typiskt ”turkiskt” recept, men här får jag ta Chef Ramzi på orden. Gott är det hur som helst.

Tricket här är att använda mycket av allt. Mycket senap och mycket vitlök. Generöst med oregano likaså. Och så ska kycklingen marinera i det, gärna några timmar. Det blir väldigt, väldigt gott.

Så här blev det när jag hade funderat och experimenterat ett tag.

potatis, lök, kyckling och senap
potatis, lök, kyckling och senap

Man behöver:

  • Ett rejält, urbenat, kycklinglår per person
  • En mycket generös skvätt vanlig svensk senap, minst en msk per person.
  • Minst en pressad vitlöksklyfta per person
  • 1/2 tsk oregano per person
  • Soja, kanske en tsk per två personer
  • Potatis
  • Lök
  • Ströbröd (glutenfritt går ju givetvis bra)

Sen gör man så här:

  • Blanda senap, soja, vitlök och oregano
  • Lägg kycklingen i marinaden och låt ligga minst 30 minuter, men gärna mycket längre
  • Skär potatisen i tunna klyftor
  • Skär löken i klyftor
  • Lägg potatis och lök i en ugnsfast form och förgrädda ca 20 minuter i 225 graders värme i ugnen.
  • Ta formen ur ugnen och lägg i kycklingen. Strö ströbröd över kycklingen och ställ tillbaka i ugnen.
  • Vänd på kycklingen efter ca 15 min, strö ströbröd på andra sidan (nu ovansidan).
  • När kycklingen och potatisen är klara, är det dags att servera med en krispig sallad.
In i ugnen!
In i ugnen!

 

Klart! Och jättegott…..

 

6 reaktioner till “Kyckling värdig en sultan

  1. Åh detta måste jag prova! Och måste nog köpa hans kokbok också! Finns det på bokhandel i Sverige? Älskar också turkisk och libanesisk mat!!! Det är den enda maten som jag känt att nästan kommer upp på Italiens nivå, vilket inte vill säga lite 😉 vi har många turkiska vänner i Sverige där vi blivit hembjudna på fantastiska luncher och middagar.. Sen för 3 år sedna var jag i Libanon! Jag gick upp 2 kg på 5 dgr… Bara åt och åt och åt…kunde inte sluta.. 🙂 så otroligt god och fräsch och vällagad mat!! MUMS :- P

    Gilla

    1. Boken finns i Sverige, det är där jag har köpt den! ICAs förlag.
      Jag är helt såld på turkisk och libanesisk mat. Supergott med smaker man inte träffar på så ofta.
      Jag hoppas du gilalr den här kycklingen, vi gör den så ofta vi kommer åt, faktiskt! 😀

      Gilla

Berätta vad du tycker!