Bakverk

Äppelpaj De Luxe med extra allt

äppelpaj 4

Höst betyder äppelpaj för mig.  Äppelpaj är faktiskt en av de saker jag fortfarande vill ha på svenskt sätt, utan andra influenser: med kanel, kardemumma, och en ton av mandel.

Den här pajen är lite annorlunda, och jag fick inspiration till den genom en bild som fladdrade förbi på internet. Givetvis gjorde jag min egen version, och den har snabbt blivit en favorit hemma hos oss. Även våra italienska vänner äter med god aptit. Ett bättre betyg än så kan man knappast få!

Först gör man ett pajskal, och sedan fyller man det med krämig, kladdig fyllning.

äppelpaj 2

Pajskal (som blir toppenbra även glutenfritt):

  • 300g mjöl, jag använder som vanligt en glutenfri mix
  • 100g socker
  • 100g smör, det går bra med laktosfritt eller mjölkfritt margarin
  • en tsk bakpulver
  • ett ägg plus en äggula
  • Mät upp de torra ingredienserna i en bunke, och lägg i smöret i små tärningar, nyp ihop det hela ganska snabbt. Det blir en smulig torr mjölblandning.
  • Häll i ägget och äggulan och knåda ihop till en deg. Nu kan det bli ganska kladdigt, särskilt om det är varmt i köket eller om man har glutenfritt mjöl. Skrapa i sådana fall av så mycket deg av händerna det går, och ställ in bunken i kylen ca en halvtimme. Är det istället lite torrt, tillsätt sista äggvitan.
  • Knåda ihop degen till en fin boll. Lägg den i plastfilm och låt gärna vila minst en halvtimme. Gärna längre om du använder glutenfritt mjöl, för det sväller lite.
  • Kavla ut degen och lägg i en pajform, jag använder min på 22 cm, men degen räcker till en på 26 cm om du kavlar lite tunt. Det kan vara svårt att kavla en glutenfri deg. Använd majzenamjöl på bakbord och kavel. Jobba snabbt med riktigt kall deg.
  • Ställ in pajskalet i kylen medan du gör fyllningen

äppelpaj 1

Och sedan fyllningen:

  • ca 5 inte allt för söta äpplen, allra helst plockade direkt från trädet.
  • 100 g mandlar, torrostade i stekpanna
  • 1 dl socker
  • ca 75 g grovriven mandelmassa
  • 2 ägg
  • 100 g smör eller ett laktos/mjölkfritt alternativ
  • 1 tsk nystött kardemumma
  • 1 dryg tsk kanel
  • någon droppe bittermandelolja eller mandelarom (kan hoppas över)
  • Skala och riv äpplena och mandelmassa grovt. Blanda med kanel och kardemumma, droppa i mandelaromen.
  • Rör ner äggen ett i taget till en smet.
  • Grovhacka mandeln och blanda i smeten.
  • Rör smör och socker mjukt, och blanda till sist ihop allt till en smet och häll i pajskalet.

Grädda hela härligheten i 200 grader i ca 35-40 minuter. Kolla att pajskalet inte bränns, och att kakan ”stannat” innan du tar ut den. Man ser hur den stelnar utifrån och in när den börjar bli klar.

Själv slår jag av och på varmluftsfunktionen lite efter hur kakan ser ut. Verkar den inte vilja stanna, slår jag på varmluften snarare än att höja temperaturen, och så stänger jag av om pajskalet verkar bli lite övergräddat.

äppelpaj 5

Vill du har mer tips på pajer? Här finns en apelsinpaj och en med pumpamarmelad.

Blev det pajdeg över? Gör hallongrottor eller nougatgrottor av den!

Och sist men inte minst: här finns råd och tips för att baka glutenfritt.

3 reaktioner till “Äppelpaj De Luxe med extra allt

Berätta vad du tycker!